Mag een school mij strafstudie geven voor een conflict buiten de schoolpoort en voor de schooltijd begint?

Vandaag kreeg ik een strafstudie omdat ik een mede leerling trapte voor dat de school begon en buiten de schoolpoort. Het was niet op de weg naar school want hij en zijn vrienden troepen ergens samen op straat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
nounka
9 jaar geleden
Persoonlijk vind ik da niet kunnen. Wat gaan ze doen met anderen die op diezelfde plek ook vechten? Volwassenen strafstudie geven? Als er iets te erg is, dan moeten ze de flikken maar bellen.
En om eerlijk te zijn, beter dan een strafstudie dan een strafblad. Maar ik ken de regels daar niet van.

Antwoorden (1)

Dat het buiten de schoolpoort gebeurt maakt voor het feit niets uit. Het is een (lichte?)mishandeling. Een strafstudie valt nog mee, een school hoort op te treden tegen elke vorm van geweld. De school had je kunnen schorsen en een onderzoek instellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Scholen moeten zorgen voor een sociaal veilige omgeving en moeten pesten tegengaan. Iedere school heeft tegenwoordig een protocol, gedragscode of veiligheidsplan. Meestal hebben scholen nog een apart protocol voor digitaal pesten.
De school vormt een driehoek qua zorg voor de leerling. - Ouders-school-leerling-. Als mishandeling tijdens schooltijd niet getolereerd wordt, telt het ook na schooltijd, zoals het buiten school slaan of schoppen. Het is onzinnig om dan als schoolleiding de handen van het gedrag buiten de schoolpoort te willen aftrekken. Door te straffen handelt de schoolleiding in de geest van de ouders die het protocol hebben ondertekend.
De leerkracht dient in ieder geval te worden ingelicht en kan bij de ouders melding maken van de overtreding.