Waarom is het eindigt met een t in de volgende zin?

Tevens is hij ook degene die het proces eindigt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
23.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doet het eens met stoppen ipv eindigen.
Cryofiel
9 jaar geleden
En probeer het eens met een d: dan krijg je: eindigd. Je ziet direct dat dat een niet-bestaande spelling is. Hetzelfde kun je doen met dt: eindigdt. Dat ziet er zelfs nóg "buitenaardser" uit dan 'eindigd'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik even niet zeker weet of een werkwoord met een d of t moet eindigen, dan vervang ik het desbetreffende werkwoord met het werkwoord 'doen'. Dus: Tevens is hij ook degene die het proces doeT. Hier zie je gauw dat het een t moet zijn, dus dan is eindigt ook met een t.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw vraag is of het laatste woord met een *t* eindigt, antwoord: ja, maar de zin is dan nog niet goed! Correct is : Tevens [of ook] is hij degene, die het proces [be-]eindigt. De woorden *tevens* en *ook* betekenen hetzelfde en je mag er maar een tegelijk gebruiken. Het is teveel als je ze alle twee gebruikt.
Verder is beëindigen beter dan eindigen, ik kan het alleen niet verdedigen :-)))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jodokus52 Ook jouw zin is nog niet correct: de komma moet nog weg. Verder is het in dit geval beëindigen en niet eindigen omdat "hij" iets anders *beëindigt*. "Het proces" eindigt; hij beëindigt het.

Antwoorden (2)

Omdat "eindigt" hier de persoonsvorm en geen voltooid deelwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Het voltooid deelwoord van eindigen is overigens ook niet "eindigd", maar "beëindigd", dus het woord "eindigd" komt sowieso nooit voor, nergens.
Antoni
9 jaar geleden
Of "geëindigd" natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is beëindigd niet het v.deelw. van beëindigen? Het zal dus altijd geëindigd zijn.
Antoni
9 jaar geleden
Ja,dat bedoelde ik. Ik wil eigenlijk niet zo duidelijk laten blijken dat ik een fout had gemaakt in mijn eerste reactie...
Antwoord op je vraag: ja, hij die eindigt, dus hij is 3e persoon enkelvoud en dat betekent stam + t oftewel
eindig = stam van eindigen [= werkwoord]
+ t [3e pers. enkelvoud]
dus
eindigt is correct.

Vergeet echter niet de rest van de zin...
Zoals ik al eerder schreef [zie mijn antwoord dat nu boven in de reacties staat] heb je *tevens* en even verderop *ook* in dezelfde zin gebruikt.
Dat kan niet, ze betekenen hetzelfde en kunnen dus één keer, of de een of de ander, gebruikt worden.