Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

maakt iedereen op hetzelfde moment het Centraal examen?

Elk jaar wordt er een examenrooster gemaakt en daar zou elke school zich aan moeten houden dacht ik.. Iedereen maakt toch hetzelfde centraal examen op hetzelfde moment? Of mogen scholen zelf bepalen wanneer ze de toetsen afnemen? Mijn broertje zit op vmbo kader en zijn school zou een afwijkend rooster hebben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het centraal examen wordt door iedereen op hetzelfde moment gemaakt. Ook leerlingen die eindexamen doen, doen dat op hetzelfde moment als de leerlingen van het centraal examen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het centraal examen word overal in het land tegelijk gemaakt om fraude te voorkomen.
het verschilt natuurlijk weL per niveau of vak.
bijv. Iedere vwo-leerling inbdereland maakt op hetzelfde moment zijn toets nederlands
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat dacht ik ook. Nu hebben wij het centraal exameneooster (vmbo Kader) van duo en wat overigens overal wordt aangegeven aangehouden en een vakantie geboekt. Krijgen we een examenrooster van zijn school wat compleet afwijkt van het landelijk centraal examenrooster. Zijn examen begint een dag eerder, eindigt 2 dagen later en is in vergelijking met het rooster dat overal wordt aangegeven helemaal verschillend. Zijn leraren bevestigen dit en ik vind het een heel raar verhaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het rooster dat je van school hebt gekregen niet overeenkomt met het rooster in de link van Erna55 klopt er iets niet. ik denk dat er dan ergens bij de school een foutje is gemaakt want als school kom je hier ook niet mee weg.
Er is een wettelijke tijd voor de examens.
Een school mag hier niet van afwijken.

De tijden zijn te vinden in deze link:
http://www.eindexamenrooster.nl/examenrooster_vmbo_kb_1.php

Wanneer een school hier van afwijkt, zijn ze in overtreding. Er is geen uitzondering mogelijk.
Ik adviseer om met de directeur te praten. Dat is degene die verantwoordelijk is voor de examens volgens de examenwet. Zie link.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004593/geldigheidsdatum_11-04-2015
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding