Wanneer ben je met een 8+ (cum laude) geslaagd voor je eindexamen?

Ik wil geneeskunde gaan studeren volgend jaar, dus ik doe mee aan de Decentrale Selectie. Maar op de sites van universiteiten staat dat je meteen binnen bent, als je slaagt met een 8 of hoger. Hoe berekenen ze dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
De punten van je eindexamen optellen en dan delen door het aantal vakken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je wilt weten aan de hand van welke vakken dit wordt berekend?
De berekening lijkt me in principe heel simpel: cijfers voor de meegerekende vakken bij elkaar optellen en delen door het aantal vakken.
Overigens wordt de term (summa) cum laude eigenlijk niet/nauwelijks in het middelbaar onderwijs gehanteerd, maar dat terzijde.
Erna55
8 jaar geleden
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/10/cum-laude-diploma-voor-scholieren-en-andere-maatregelen-om-talent-uit-te-dagen/
Uit NRC van 10 maart. Op dit moment wordt er geen cum- laude predicaat afgegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onder andere het Kennemercollege kent het getuigschrift "Cum laude" en "Magna cum laude" toe aan leerlingen die met hoge cijfers voor het eindexamen slagen.
http://havovwo.kennemercollege.nl/cumlaude

Antwoorden (1)

Dat is het gemiddelde cijfer van al je eindexamenvakken.

Het wordt overigens niet cum laude genoemd in het voortgezet onderwijs, dat is een term die alleen in het hoger en universitair onderwijs wordt toegepast, en daar zitten dan ook weer meer eisen aan dan alleen een gemiddelde van minimaal een 8.