Hoe kan ik met HAVO diploma met verkeerd profiel toch tandarts worden?

Hallo,
Ik ga dit jaar mijn MAVO diploma halen en heb het profiel M (economie en aardrijkskunde + duits). volgend jaar ga ik de HAVO doen omdat ik MAVO te makkelijk vond. Ik ben er niet zo lang geleden achter gekomen dat ik sowieso iets in de medische sector wil doen, maar ik heb helemaal het verkeerde profiel, geen biologie, geen scheikunde en natuurkunde. Ik mag als ik naar HAVO ga niet al deze vakken nemen en een helemaal ander profiel nemen dus ik heb maar economie en maatschappij genomen. Ik weet dat ik Tandarts wil worden maar ik zou niet weten hoe, ik heb op de HAVO de vakken: Economie, Duits, Wiskunde A, M&O, Geschiedenis. Wat kan ik doen om toch uit eindelijk tandarts te worden. Ik ben zeer geintresseerd en zal zo hard mijn best doen dat ik streef naar mijn doel tandarts dus niks is te veel gevraagd. Weten jullie de antwoord op mijn vraag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Na de havo een vwo diploma halen met het profiel N&G of N&T met als keuzevak biologie (maar dat zal door het andere profiel in de vooropleiding lastig zijn),
daarna de universitaire opleiding Tandheelkunde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan niet, je mag niet te veel afwijken van je profiel, omdat ik die vakken al jaren niet heb gehad...
Je zult eerst van havo naar vwo moeten. Scholen stellen niet alleen eisen aan doorzettingsvermogen maar ook aan het profiel. Daar zal het probleem ontstaan.

Ik zie geen andere oplossing dan dat je na de havo via het volwassenenonderwijs alle vakken die noodzakelijk zijn op vwo-niveau gaat volgen en daar bijv. Staatsexamen voor doet. Dan heb je nog een aantal jaren te gaan.

Een realistischere oplossing: kiezen voor een andere richting.
Computoon
9 jaar geleden
Het ligt er maar helemaal aan waarom je echt een tandarts wilt worden en wat je het leukste vindt aan het werk. Als mondhygienist mag je tegenwoordig zoveel taken extra uitvoeren, dat dit een goede benadering is van het tandartswerk. zie deze link: http://www.nu.nl/gezondheid/3744729/mondhygienist-mag-voortaan-zelf-gaatjes-vullen.html
Voor een opleiding tot mondhygienist zijn minder hoge instroomeisen , vanaf mbo-niveau zie: http://www.han.nl/opleidingen/bachelor/mondzorgkunde/vt/toelating/. Biologie en scheikunde zijn wel nodig om toegelaten te worden.
Misschien is dit voor jouw de weg om in deze beroepsrichting dit werk te kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ergens gelezen dat mondhygieniste opleiding geen eisen heeft, zou je met een diploma mondhygieniste, tandarts worden?
Computoon
9 jaar geleden
Nee, daar kun je geen tandarts mee worden. Tandheelkunde is een universitaire studie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zilatan, misschien is dit een betere optie voor je om in overweging te nemen.
http://www.cursuscentrum.nl/cursus/dier-geneeskunde/professionele-gebitsreiniging-in-de-gezelschapsdierenpraktijk/