Kan ik met deze medicatie mij inschrijven voor opleiding machinist railvervoer?

Ik wil heel graag de opleiding Machinist volledig bevoegd studeren aan de STC in Rotterdam. Het is een 2 jaar durende opleiding. Nou slik ik alleen wel medicatie, en ik weet niet of dat een probleem zou kunnen zijn. Ik slik momenteel de volgende medicatie:

- Citalopram 30 MG. 1x dagelijks
- Mirtazapine 15 MG. 1x dagelijks
- Risperidon 0,5 MG. 1x dagelijks.

8 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik zo lees waar deze medicijnen voor zijn kom je nooit door de keuring voor machinist
tinus1969
8 jaar geleden
Ik denk idd dat de vraag WAAROM je dit slikt belangrijker is dan de vraag wat je slikt.
Cryofiel
8 jaar geleden
Je zou kunnen informeren bij potentiële werkgevers. Of, als je dat nog niet aandurft, bij de vakbond voor machinisten.
Erna55
8 jaar geleden
Je gebruikt nu deze medicatie. Die zijn je voorgeschreven door een arts. Het kan zijn dat je deze medicatie voor kortere tijd voorgeschreven hebt gekregen, ter ondersteuning van therapie.
Ik denk dat je meer kans maakt om aangenomen te worden wanneer je de medicatie niet meer nodig hebt. Wellicht is het wijzer om nog een jaartje te wachten met je inschrijven en in dat jaar te werken aan je herstel.
Eric1993
8 jaar geleden
@tinus1969 Ik slik de medicatie omdat voor m'n PDD-NOS en paniekaanvallen.
Eric1993
8 jaar geleden
@Erna55 De grote vraag is ook of ik uberhaupt wel ga afbouwen. Ik volg momenteel therapie, maar de kans is heel groot dat ik alleen stop met het gebruik van risperidon. Mirtazapine en Citalopram is waarschijnlijk levenslang. Vandaar dat ik dus ook echt speciaal wil weten of ik verder kom met deze medicijnen.
Erna55
8 jaar geleden
Zoals Bordensteker al zegt in zijn antwoord: een machinist kan het meemaken dat hij (buiten zijn schuld) een " aanrijding met een persoon" krijgt. Dit grijpt diep in en je moet enorm stevig in je schoenen staan om dat te kunnen verwerken.
Overleg met je behandelaar of hij/zij denkt dat je hier weerbaar genoeg voor kunt worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wanneer iemand al treinmachinist is en met psychische problemen thuis komt te zitten is het in ieder geval verboden om weer aan het werk te gaan zolang deze machinist nog medicatie gebruikt. http://www.veiligengezondwerken.nl/fileadmin/files/pdf/werkhervatting_bij_psychologische_klachten.pdf Ik kan me dus niet indenken dat men iemand met jouw problematiek en medicijngebruik aanneemt.

Het beste antwoord

Zonder de keuring kun je niet aan de opleiding beginnen: “Een medische en psychologische keuring is vereist voordat je met de opleiding kunt starten.”
http://www.stc-group.nl/Pages/Education/1043/mbo-rail-machanist-geoderenvervoer.aspx (zo staat het er).
Dus de opleiding doen in de hoop dat je je met dat einddoel voor ogen zoveel beter gaat voelen dat je het medicijngebruik kunt afbouwen zit er formeel gesproken ook niet in. Tenslotte omvat de opleiding ook enkele bedrijfsstages, waarin je al zelf gaat rijden onder toezicht. Daar beginnen ze dus niet aan zonder keuring. Al was het maar vanwege de kans op een persoonsaanrijding, wat zoals bekend een machinist diep kan treffen.

En je zult als buitenstaander niet gauw in detail de normen vinden die werkgevers en keuringsinstanties hanteren.

Mijn laatste werkgever, de Belgische NMBS, stelt het op hun wervingssite als volgt: “Medicatiegebruik: dit wordt steeds nagevraagd. Pas vooral op met slaap- en kalmeermiddelen, psychische geneesmiddelen allerhande.” Die formulering hanteren ze al jaren zo.
https://www.despoorwegenwervenaan.be/info/Medisch-onderzoek/medische-criteria

Ik heb voor Nederland over medicijngebruik niets specifieks gevonden, maar ik denk niet dat dat in Nederland anders ligt.