Als je middels een avond/thuis studie een erkende HBO opleiding wil volgen moet je stage lopen, hoe werkt dit?

Als je middels een avond/thuis studie een erkende HBO wil volgen moet je stage lopen, hoe werkt dit wanneer je een fulltime baan hebt buiten de branche waar je stage in moet lopen. Zijn hier richtlijnen voor, of uitzonderingen etc? Of zal het betekenen dat je je huidige baan moet opzeggen om stage te kunnen gaan lopen met alle risico's van dien?

Of zijn er ook avondstudies waar je geen stage moet lopen? Zelf ben ik dit namelijk nog niet tegen gekomen.

Heeft iemand hier ervaring mee en zijn er tips en trics?

Toegevoegd na 15 uur:
Het gaat om een HBO Bachelor Communication & Multimedia Design, hier staat bij dat je een half jaar fulltime stage moet lopen. Als je al wel werkzaam bent in de sector dan hoeft dit niet.
Maar wat dus als je die mogelijkheid niet hebt, en ook niet zomaar een half jaar zonder inkomen kan komen te zitten ivm hypotheek etc...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Welke studie wil je gaan volgen ?
Welk werk heb je nu ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga praten met je werkgever, misschien is onbetaald verlof mogelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben fotograaf en wil iets in de hbo ICT gaan doen. Binnenkort verlies ik mijn baan, mede daardoor wil ik als het ware omscholen. De kans is natuurlijk erg groot dat ik niet een IT baan heb wanneer ik weer werk heb aangezien ik dan pas net met een studie begin.
Erna55
8 jaar geleden
Het zou mogelijk kunnen zijn dat je een betaalde stage kunt vinden. Sommige werkgevers bieden dit aan aan personeel dat zelfstandig kan werken, goed gemotiveerd is en inzicht heeft. Een deel van je werktijd ben je " stagair" , en een deel van de tijd ben je het " manusje van alles" . Collega's ondersteunen, rotklusjes afwerken, etc. Het salaris dat je dan verdient is lager dan de functie waarvoor je je laat opleiden. In ruil voor deze betaalde stage teken je een contract dat je na afloop van de opleiding nog een aantal jaren bij deze werkgever blijft. Dan wel voor volledig salaris.

Antwoorden (1)

Als je stage moet lopen, zal dit overdag zijn. Hier kan je geen vrijstelling voor krijgen.
Vaak is er wel Veel mogelijk in overleg met je mentor, loop bijvoorbeeld 1 dag per week stage gedurende het hele jaar. Daarmee kom je wel aan je uren.

Ik wens je een heleboel succes!