Wat maakt de ene universiteit beter dan de andere?

Er zijn verschillende ranglijsten van universiteiten, zowel internationaal als binnen Nederland en in het algemeen of per opleiding. Als ik zoek waarop het gebaseerd is, vind ik alleen wat vage antwoorden als 'de mening van studenten' of 'hoe ze bekend staan'. Ik vraag me dus af hoe het wordt beoordeeld en vooral ook hoeveel waarde ik aan zo'n beoordeling moet hechten bij mijn keuze. Hopelijk kan iemand mij helpen :)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedenk je dat de faculteiten van een en dezelfde universiteit kwalitatief veel van elkaar kunnen verschillen. Pin je niet te veel vast aan zo'n ranglijst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De lijsten kunnen op diverse kriteria worden samen gesteld zoals welke universiteit levert de meeste publicaties af, hoeveel promoties worden gerealiseerd maar ook hoeveel bruine kroegen zijn er inde stad.

Antwoorden (1)

Ik ken ook die lijstjes wel. In feite is het natuurlijk erg subjectief. Wat is het lekkerst, frites of gebakken aardappelen. Ik denk dat alle echte universiteiten goed zijn. Kijk ook naar de afstand tot je eigen regio, de eisen die jij aan de studentenstad stelt etc. Ik zet altijd wel vraagtekens bij instituten die een zg Master aanbieden op WO niveau. Ik kan niet geloven dat je via zo een cursus in 1 of 2 jaar een volwaardige academische titel kunt bereiken.