Waarom zijn trainingen bij vakbonden voor or raden alleen toegankelijk voor mensen die al in die raden zelf zitten?

Ik begrijp dat niet. Je komt dus in zoeen raad veelal zonder voorkennis en dan pas ga je je er in bekwamen. Is een andere volgorde ook mogelijk in Nederland?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Iemand die in de OR zit, zit daar niet "zonder voorkennis" .
Hij heeft veel kennis. De trainingen zijn gericht op het verbeteren van de vergadertechnieken, communicatie, etc.
ronron1212
8 jaar geleden
Na de verkiezing van een or die eens in het aantal jaren plaatsvind komen er mensen in de or zonder veel kennis.
Erna55
8 jaar geleden
Mensen die gekozen worden voor de OR hebben heel veel kennis van het bedrijf/instelling. Ze zijn gekozen omdat collega's vertrouwen hebben in hun deskundigheid en integriteit op de werkvloer.
Ze kunnen de wensen van de afdeling "vertalen" naar de " top" . Over het reilen en zeilen binnen de OR hebben ze nog niet veel kennis.
Maar vanuit het vertrouwen dat collega's in hen stellen, kun je zeggen dat ze zeer deskundig zijn wat het werk betreft.
crispy
8 jaar geleden
Er zijn genoeg bedrijven waar niet voldoende animo is om in de OR te zitten. Dan is iedereen die zich kandidaat stelt ook meteen verkozen tot OR lid, en dan heb je wel degelijk een kans op tekort aan kennis zowel van het bedrijf als van OR-zaken.
ronron1212
8 jaar geleden
@crispy helemaal juist. @erna55 was dat maar zo wat jij zegt.

Antwoorden (1)

De vakbonden geven trainingen voor OR leden, niet voor mensen die wellicht nooit in een OR terecht komen omdat ze daarvoor nog niet gekozen zijn. Belangrijk aspect daarbij is dat een training geld kost, dat zal moeten worden betaald. Volgens de WOR moet de werkgever betalen voor die OR trainingen, maar dat geldt alleen voor OR leden.
Als je dus een dergelijke training wil volgen, zal je ook zelf de kosten daarvan moeten dragen, en dan kan het wel, ook bij de vakbonden (dat zijn gewoon afdelingen bij de bonden die trainingen verzorgen, het zijn een soort opleidingsinstituten).

De beste methode is daarom om als nieuwe OR direct na de verkiezingen op cursus te gaan. Dat heeft het voordeel dat je samen op diezelfde cursus bent (team building) en bovendien krijg je allemaal dezelfde inhoud en kennis zodat je allemaal op hetzelfde kennisniveau zit.