Moet een vertaling van een diploma via Duo gaan?

Voor mijn toekomstige studie in het buitenland moet ik mijn diploma laten vertalen naar het Engels maar ik zit met een vraag.

Moet het vertalingsproces via Duo gaan? Ik had zelf in gedachten om mijn diploma te laten vertalen door een beëdigde vertaler en zodra ik het vertaalde document heb ontvangen dat ik die laat legaliseren (apostille) bij de rechtbank. Is dit de goeie manier om een diploma te laten vertalen of moet ik echt via Duo een formulier etc. invullen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (1)

Hoe u uw Nederlandse diploma kunt laten waarderen of erkennen voor het buitenland, hangt af van de opleiding die u heeft gevolgd. Als het ministerie van OCW uw opleiding erkent, kunt u uw diploma laten legaliseren door DUO. U kunt ook een statusverklaring aanvragen om aan te tonen wat uw diploma waard is. Statusverklaring gaat via DUO, SBB of Nufic.

Als je het via deze weg laat doen, weet je zeker dat het in het buiteland herkend wordt. Dat is maar de vraag als je zelf via vertalers aan het werk gaat. Bovendien is de beschreven manier niet al te omslachtig.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Hoewel er geen tweede f zit in de originele volledige naam van het instituut (Netherlands Universities Foundation for International Cooperation), heet het toch Nuffic (met twee f-en). Nuffic was de Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs. In 2015 is Nuffic gefuseerd met het Europees Platform dat een vergelijkbare doelstelling had voor lager en middelbaar onderwijs tot EP-Nuffic. https://nl.wikipedia.org/wiki/Nuffic
https://www.epnuffic.nl
https://www.nuffic.nl