Is het mogelijk om na de HBO studie werktuigbouwkunde leraar wiskunde te worden?

Op dit moment doe ik HBO w, maar ik heb niet het idee dat ik dit de rest van mijn leven wil doen omdat me dit niet heel goed bevalt. Nu zit ik erover na te denken om na deze opleiding en na evt een paar jaar werken leraar wiskunde te worden. Tot hoe ver is dit mogelijk? Ik kan dit nergens duidelijk vinden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=y5cG8CB_UQo

Antwoorden (1)

Ja dat kan in theorie zeer zeker.

Tegenwoordig bestaan er allerlei mogelijkheden om ofwel voorafgaand bij te studeren zodat je aan het vereiste niveau voor deze studie komt.

En ofwel doe je zonder zo'n voorafgaande nevenstudie de vereiste toegangstest waarin je al dan niet slaagt.

Weet voor jezelf hoe vlot je bent voor dit vak en toets jouw huidige kennis eens via de studieboeken die op het moment van jouw keuze gehanteerd worden.
Je merkt dan vanzelf wel of je voldoende bij bent om voor zo'n toegangstest te kunnen slagen.

Neem ook eens contact op met scholen waar ze deze opleiding geven, zij kunnen jou meer up-to-date en to-the-point informatie meegeven.
De voorwaarden voor zo'n toegang zijn gedurende de jaren reeds meermaals veranderd.
Soms worden de voorwaarden strenger, zeker als er meer werkzoekenden dan vacatures zijn.

Indien er een nijpend tekort is dan versoepelen de voorwaarden ook vaak.

Als je dit écht wil dan zal je ook altijd een manier vinden om er in te slagen ;-)

Lees ook meer over wat men verwacht van een wiskunde docent via bijgevoegde link.

Veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Danku voor uw antwoord, maar via die link kwam ik via de kopopleiding op deze uitgifte terecht: http://www.leroweb.nl/cms/wp-content/uploads/2014/05/Kopopleiding_stcrt-15-dec-2013-36310.pdf
Hierin staat dat je alleen maar leraar werktuigbouw of leraar technisch beroepsonderwijs kunt worden.
Is deze uitgifte voor 100% leidend, of zijn er zijweggetjes?
Reddie
8 jaar geleden
Als je wilt kun je ALTIJD wiskunde leaar worden.
Ik ben op mijn 45ste gewoon naar de lerarenopleiding in Utrecht gestapt. Ik moest toen wel verplicht een paar wiskundevakken aan de universiteit doen. Maar het kan soms ook door zelfstudie thuis. Het is ook afhankelijk of je 2e of 1e graads leraar wilt worden Dat "leraar werktuigbouw of leraar technisch beroepsonderwijs" is alleen zonder extra opleiding. Waar een wil is, is absoluut een weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@grapjas Hé raar dat jij niet op de juiste plek terecht komt na het klikken op de link. Kopieer hem anders eens en plak hem in de zoekbalk. In principe moet je dan op de door mij bedoelde webstek terecht komen. Succes ermee! @Reddie Wat jij 'gewoon' noemt zeg. Ik vind dat echt wel een stap waar moed voor nodig is hoor. Dikke Proficiat en inderdaad, waar een wil is daar is ook een weg. Veel Geluk nog beiden ;-)