heeft mijn school het recht om te weten van mijn diagnose?

Ik heb pas een diagnose gekregen mijn instelling zei dat niemand er zonder mijn toestemming wat van mag weten. Maar nu eist de school dat ze de diagnose willen weten. Mijn instelling stemt toe en ik moet het binnen een week vertellen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.4K
Amadea
8 jaar geleden
Volg jij speciaal onderwijs of zit je op een gewone middelbare school?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik geloof veel, maar dit kan ik niet geloven. Of de vraag is verkeerd gesteld.
Wat bedoel je met: "een diagnose gekregen?"
Wie heeft jouw een diagnose gegeven?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk in deze richting: Nee, de school heeft dat recht niet. Jij kan niet gedwongen worden dat te vertellen en de instelling mag dat zonder jou toestemming niet doen. Echter: In bepaalde situaties kan jij van school gestuurd worden. De school mag dan als voorwaarde stellen dat jij bepaalde onderzoeken laat doen om uit te zoeken of je kan/mag blijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat voor een school zit jij . Wie heeft er diagnose gesteld . Wat zijn je klachten . Heeft de school de diagnose nodig om je beter te helpen . Beantwoord deze vragen niet in dien het niet prive blijft .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je instelling stemt toe schrijf je. Ok, maar jij bent de baas over jouw gegevens. De school wil dit weten om de aanpassingen die ze voor jou moeten maken. Let op: hier krijgen ze extra geld voor van de overheid.
Dus.. als je het gaat vertellen, vraag ze dan direct wat voor aanpassingen ze voor je gaan doen. Dit kan je dan weer overleggen met je instelling. De instelling kan samen met jou dan bepalen of deze aanpassingen goed genoeg voor je zijn om het mogelijk te maken voor je dat je je school kunt afmaken. Kortom: het gaat voor de school om geld, voor jou om de beste manier om je opleiding af te maken, en voor de instelling om te weten of jij de zorg op school krijgt die je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amy01: wat heb je besloten om te doen?

Het beste antwoord

In principe niet nee. Jij mag zelf weten of je die informatie wilt geven en aan wie.

Zou jij echter speciale begeleiding nodig hebben op school, of vraag je bijvoorbeeld speciale dispensatie voor een examen (extra tijd, een toets op de laptop mogen doen die normaal geschreven moet worden, vrijstelling voor gym, etc.) dan ligt het *iets* genuanceerder. Ik leg dan de nadruk op *iets*, omdat nog steeds niemand zonder jouw toestemming jouw medisch dossier mag inzien of jou mag dwingen zelf informatie te geven. Maar de school moet dan wel kunnen controleren of er inderdaad een legitieme - medische - reden is dat jij om die speciale behandeling vraagt. Soms is het dan voldoende om een hele beperkte inzage in het dossier te geven, als je arts bijvoorbeeld bereid is om een kort briefje te schrijven waar op staat dat jij 'om medische redenen' dit of dat niet kunt, of die en die aanpassing nodig hebt. Je arts hóeft trouwens niet mee te werken aan zo'n verklaring, en het standpunt van de beroepsvereniging is ook om dat niet te doen.

Als je arts dan niet zo'n verklaring wil schrijven, of de school neemt geen genoegen met een algemene verklaring, dan kan de schoolarts ingezet worden om - met jouw toestemming - informatie op te vragen bij je behandelend arts. De schoolarts mag daar dan weer niet zomaar informatie over doorspelen naar de school, maar kan dan wél als objectieve, externe arts een oordeel geven over de noodzaak van de gevraagde aanpassing. De schoolarts mag dan wél iets zeggen over wat jij wel of niet kúnt, of wat voor bijzondere aanpak er nodig is, zonder dat daarbij gezegd wordt wat precies de diagnose is.

Daarbij geldt nog steeds dat jij nooit verplicht kunt worden om iemand inzage te geven in je medisch dossier. Dus ook de schoolarts niet. Maar dan is de school niet verplicht om aanpassingen voor jou te doen, of om jou extra begeleiding te bieden.

Dit is wel vrij theoretisch allemaal. In de praktijk is het vaak het meest prettig als ten minste *iemand* op school op de hoogte is van wat er precies aan de hand is. Maar het is wél goed om afspraken te maken over wie wat mag weten. En denk er ook over na hoeveel informatie je wilt geven: ze hoeven niet álles over je te weten, maar het is wel handig als mensen op de plek waar je zoveel tijd doorbrengt als op school, in elk geval voldoende informatie hebben om te begrijpen wat jij nodig hebt, te weten wat ze moeten doen als het niet goed met je gaat, en je te kunnen begeleiden in je leerproces.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een zorgvuldig en mooi afgewogen antwoord. Plus en petje af voor Lies!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel Willem, dat vind ik een mooi compliment!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had al een buiging gemaakt met een +