Is het slim om een vak op vwo niveau te doen als je havo doet?

Ik zit nu op het havo, leerjaar 4. Nu is mij voorgesteld vwo aardrijkskunde te doen in de lessen dat ik normaal ak heb. Als ik dit doe moet ik dus wat ze op vwo in 3 jaar doen nu in 2 jaar doen. Kwa capaciteit zou ik dit aankunnen maar ik wil graag weten of mij dit voldoende opleverd en of ik hiermee wel een volledig havo diploma haal. Mijn school biedt me dit aan maar dit is ook voor hun de eerste keer dus ik wil wel dat dit goed gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben van plan een HBO makelaardij te doen of HBO rechten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Amadea
8 jaar geleden
Voor jouw studie is aardrijkskunde dus niet van belang. Je kunt beter meer aandacht besteden aan economie en maatschappijleer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar wat is de reden dat jou dat is aangeboden? Vind je het vaak interessant en wil je graag wat meer verdieping, verveel je je op school en heb je behoefte aan wat meer uitdaging? Zitten er in die AK-klas van het VWO vrienden van je, ben je gewoon heel goed in AK, of is daar nog een heel andere reden voor? Ik vraag het me gewoon af, want het is natuurlijk niet heel gebruikelijk om op de middelbare school één vak op een hoger niveau te doen. Als je nu een vervolgopleiding wilde gaan doen waarvoor je echt heel veel hebt aan een bepaald vak dan kan ik me het echt wel voorstellen, maar in deze situatie vraag ik het me af. De vraag bij zoiets is vooral of de moeite die je ervoor moet doen (zowel voor het vak zélf, als het regelen van het doen van het vak op een ander schoolniveau) opweegt tegen datgene wat het je oplevert. In een eventueel advies van ons telt dit dan ook mee, vandaar dat ik vraag naar de precieze reden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is mij aangeboden omdat ik het makkelijk kunnen, ook is het zo dat ik dit 2 jaar volledig zelfstandig moet doen zonder klassikale les omdat ik de 3 vwo jaren in 2 jaar moet doen. Als ik het kies kan ik nie t meer terug.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lies, de overheid wil dit soort dingen gaan testen. Vmbokader doen maar wiskunde op mavoniveau. Havoexamen doen maar wiskunde op VWO niveau dus ze zijn begonnen met testen. Ik zou nooit aardrijkskunde op een hoger niveau doen zonder lessen overigens. Dat gaat niet werken. Mijn zoon doet dit jaar havo examen en die had best wiskunde op vwo kunnen doen omdat je daar niet heel veel les voor nodig hebt. Gewoon een kwestie van in het boek verder gaan. Mijn advies: niet doen, je kunt beter je tijd aan iets anders besteden.

Antwoorden (4)

Dat ligt eraan, als je denkt voldoende kennis te hebben om Ak vwo te doen zou ik het doen, maar het moet niet ten koste gaan van je andere vakken of vrije tijd.
Aan jou de keus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er wordt zelden verder gekeken dan het woordje 'diploma' op je diploma, dus als je het doet, doe je het vooral voor je eigen eer. Het is een leuk extraatje als je aardrijkskunde heel interessant vindt. Het geeft je uiteindelijk een gewoon HAVO-diploma, misschien krijg je bij AK wel de aantekening dat je het op VWO-niveau gedaan hebt. Verder is het niet heel nuttig voor je vervolgopleiding, maar het toont wel aan dat je een doorzetter bent die zelfstandig kennis tot zich kan nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuurlijk is dat slim! Weliswaar is het uitermate nuttig om 'je papiertje te halen' maar als je extra kennis kunt krijgen ben je toch zot als je dat niet wilt. Je krijgt door die kennis (en door je instelling om meer te willen weten) misschien wel de reputatie dat je een nerd bent, maar je hebt wel een voorsprong op iedereen met een zes minnetje mentaliteit.
Omgekeerd zou je uit het feit dat je een vak op hoger niveau wilt doen, best kunnen concluderen dat je blijkbaar slim bent (maar misschien zou je dit eerder wijs moeten noemen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wijs komt met de jaren, dat heeft niets met slim te maken. Verder is het niet slim als andere vakken hierdoor in de knel komen of als je toch zakt op aardrijkskunde en je je hele havo diploma niet haalt. Beter kun je je tijd gebruiken om je in te zetten in de vakken die je minder goed afgaan zodat je het gemiddelde omhoog haalt en je zeker weet dat je slaagt.
Het heeft sowieso voor havisten weinig zin om één of meerdere vakken op vwo niveau te doen, simpel en alleen omdat het voor de hand ligt dat, wanneer een havist meer in zijn mars heeft, hij/zij beter na de havo door kan gaan met de vwo. Omdat je als havist één jaar minder de tijd hebt om het af te ronden, is het extra lastig.

De school is echter verplicht om erop te wijzen en het dan ook aan te bieden, als zij merken dat je dit vak goed beheerst. Talenten moeten ontwikkeld worden, het is zonde om een talent niet te benutten.

Veel havisten hebben nog geen idee wat voor beroep zij willen gaan uitoefenen en vaak kiezen ze dan voor een vak waarin ze al talent hebben of het erg leuk vinden. Wat is nou leuker dan te werken in uitbreiding tot jouw hobby, of iets wat je al interesseert? Als je al van plan was om beroepsmatig met aardrijkskunde verder te gaan, dan had dit aanbod direct aangenomen moeten worden. Dan is het een meerwaarde voor jou. In jouw geval heb je al besloten wat voor richting jij uit wilt en daar hoort meer kennis van aardrijkskunde niet echt bij. Het heeft voor jou dus geen meerwaarde en dan zou ik het niet doen.
amc