Wat zijn de regels voor cum laude op de middelbare (VWO)?

Voor komend examenjaar (2015/2016) is cum laude officieel ingevoerd op de middelbare, maar waar moet je aan voldoen?

Moet het gemiddelde van SE en CE bij alle vakken minstens een 7.0 zijn? En mag je dan wel cijfers lager dan een 7.0 hebben?
Moet het gemiddelde van alle vakken minstens een 8.0 zijn of afgerond? En mag je toetsen herkansen of geldt het dan niet meer?
Verder heb ik een extra vak (dus een vak te veel), maar telt dit dan ook mee of wordt het gemiddelde van het verplichte deel berekend?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Een gemiddeld eindcijfer van minstens een 8,0, berekend over:
* Alle gemeenschappelijke vakken
* Alle profielvakken
* Het vak uit het vrije deel met het hoogste eindcijfer

Voor alle vakken die mee tellen minstens een 7,0 (of "voldoende").
En de CE's moeten allen afgelegd zijn in hetzelfde jaar.

Toegevoegd na 6 minuten:
Citaat van staatssecretaris van OCW, Sander Dekker:
"Analoog naar het hoger onderwijs introduceer ik voor leerlingen met hoge cijfers in het voortgezet onderwijs een formele aantekening op het diploma. Ik pas het Eindexamenbesluit VO zo aan dat zij bij een gemiddeld examenresultaat van een 8 of hoger een judicium cum laude ontvangen."

Hier staat niet specifiek bij dat er verplicht voor alle vakken een 7 gehaald moet worden.

Ik zou van de 'vervelendste' situatie uit gaan en hopen dat het mee valt.