Volgens minister Jet Bussemaker kan je „mbo 4 in Nederland soms vergelijken met university in Amerika.

Hier zijn volgens het NRC echter wel kanttekeningen bij te plaatsen.

----Daar gaan we dan. Er wordt, op het hoogste onderwijsniveau in de VS, een onderscheid gemaakt tussen universities en colleges. Beide varianten kunnen vergelijkbaar zijn met de Nederlandse universiteit, met het verschil dat je op een college doorgaans maximaal een bachelordiploma kunt halen, en geen master. Maar let wel: dit geldt niet overal.

Er zijn talloze soorten colleges. Sommige zijn privaat, andere door de staat gefinancierd of lokaal, en onderling allemaal verschillend qua invulling en opzet.

En dan zijn er nog onderwijsinstituten als community college of junior college, die beroepsgerichte technische opleidingen aanbieden. Op de meeste daarvan kan je alleen een associate degree, een opleiding van twee jaar en een niveau onder de bachelor degree. Met sommige associate degrees kun je doorstromen naar een bachelor, bij andere niet. Maar ook hier zijn uitzonderingen: zo bestaan er ook community colleges die volledige bachelorprogramma’s aanbieden. En er zijn ook instituten die zichzelf ‘university’ noemen, maar die geen hogere opleiding dan een tweejarige associate degree hebben.

Het probleem is dat het Amerikaanse onderwijssysteem zich maar moeilijk naast het Nederlandse laat leggen. De allerslechtste bacheloropleiding van het allerslechte college in de VS zal best eens vergelijkbaar kunnen zijn met ‘ons’ mbo-niveau. „Soms” dus. De vraag is of je dat „universitair onderwijs” kunt noemen. Volgens de Nederlandse definitie? Waarschijnlijk niet. Maar als je die definitie breed neemt, dan heeft de minister inderdaad een punt. Wij beoordelen de uitspraak als grotendeels waar. ------
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De statement van de minister is wat politici graag vertellen, maar het is niet correct, althans er zijn wel heel kanttekeningen te plaatsen bij die opmerking. Zoals aangehaald, zjin instituten vergelijkbaar met ROCs, geen instituten die een graad uitgeven die zich laat aanduiden als een graad in het hoger onderwijs. M.a.w. een ROC daar (community college), geeft geen graden uit die passen bij het hoger onderwijs (zoals bachelor of master). De Nederlandse universiteiten laten zich daar vertalen als research universities. Overigens staan alle Nederlandse universiteiten vrij hoog aangeschreven in de ranglijsten, dus een werkgever kan aldaar snel vinden dat er een groot verschil is tussen een ROC en bijv. de UvA of de VU. De correct vertaling lijkt mij daarom community college. Geen reguliere college, maar een community college.
Er is geen 1-op-1 vertaling. Wel je kan je het volgende aanhouden:

MBO/ROC = community college. Dat is op zich ook niet vreemd, immer een ROC is een regionaal opleidingscentrum, oftewel een community college.

Een HBO instelling is een vergelijkbaar met een university of college, waar onderwijs de primaire taak is en onderzoek doen niet of amper prioriteit heeft.

De Nederlandse universiteiten (WO) laten zich vertalen als research universities. Onderzoeksuniversiteiten, oftewel gericht op wetenschappelijk onderwijs (WO).

De graden bachelor en master laten zich veel beter vertalen. Hou er rekening mee dat je aan een MBO geen van deze graden kunt behalen.