Hoe werken de studiebelastings-uren?

Bij het zoeken naar HBO en VWO opleiding ben ik vaak tegengekomen dat de totale studiebasting rond de 40 uur per week is. Maar wordt hier mee bedoeld het aantal lesuren en andere dingen, of is dit het aantal uren dat je buiten school zelf moet studeren? Zou iemand dit eventjes kunnen verklaren voor mij? Dankjewel!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.6K

Het beste antwoord

Meestal wordt per vak gespecificeerd hoe de studiebelasting is opgebouwd.
Deze belasting wordt uitgedrukt in ECTS (studiepunten), waarbij 1 ECTS staat voor 28 studie-uren.
Een vak van 5 ECTS bestaat dan uit (gemiddeld) 140 studie-uren.
Als je een lescyclus hebt van 7 weken en daarna een tentamenperiode, kan dat zijn als volgt:
7 x 2 uur hoorcolleges = 14 uur
7 x 3 uur werkgroepen = 21 uur
7 x 10 uur studiemateriaal doornemen voorafgaand de hoorcolleges en werkgroepen = 60 uur
7 x 2 uur huiswerkopgaven maken = 14 uur
7 x 2 uur projectopdracht (wekelijks zelfstandig voorbereiden) = 14 uur
7 uur tentamenvoorbereiding.
Totaal 140 uur.

Dat zijn dus niet alleen de contacturen die je op school hebt, maar die je naar verwachting op verschillende manieren aan je studie zult besteden.

NB. Je ziet dat je hiermee wekelijks uitkomt op 20 uur. Volg je 2 vakken (een normale studiebelasting), dan kom je dus uit op 40 uur.
NB 2: Op een hogeschool zal je naar verwachting meer contacturen op school hebben dan op een universiteit, omdat op de universiteit (nog) meer zelfstandigheid van je zal worden gevraagd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Studiebelastingsuren zijn het TOTALE aantal uren dat je (geschat) kwijt bent aan je studie; dat is dus zowel college, als stage, als zelfstudie.