Vrij vragen van school ?

Ik hoorde via via dat je 10 dagen per jaar vrij mag vragen van school (van je kind) als je een eigen zaak hebt.
Want anders zit je steeds aan de schoolvakantie's vast van je kind.
Want anders heb je minder omzet voor je zaak, als je in de drukke tijden weg bent zoals in de zomervakantie.
(In verband met de toeristen in dit land)
Maar ik ben toch ook verplicht om op die tijden vrij te nemen.
Dit is toch niet eerlijk voor mensen die geen eigen zaak hebben.
Dus bv je vraagt of je jou kind 10 dagen thuis mag houden, om 1 of ander reden en het mag van school.
(want je hebt een eigen zaak)
En je denkt ik ga lekker vakantie boeken want nu is het veel goedkoper als in de schoolvakantie's.
Maar ik mag geen vrij vragen want ik heb geen eigen zaak, dan is dat toch niet eerlijk.

IK hoop dat ik duidelijk ben, ik weet het anders niet beter te omschrijven.
(Ben dyslectisch)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

De Leerplichtwet stelt heel duidelijk dat vakantie onder schooltijd vrijwel onmogelijk is. Alleen als voldaan wordt aan alle drie de volgende voorwaarden kan een schooldirecteur op verzoek extra vakantie toestaan:

Voorwaarden:
Als ten minste een van de ouders een beroep heeft met seizoensgebonden werkzaamheden. Bijvoorbeeld in de agrarische sector of de horeca.
Als het gezin in geen van de schoolvakanties in één schooljaar met vakantie kan.
Als de extra vakantie niet in de eerste twee weken van het schooljaar valt.

De extra vakantie is nooit langer dan tien dagen.
Alleen de directeur mag toestemming geven, de leerplichtambtenaar niet.

Dit geldt niet alleen voor mensen met een eigen bedrijf. Dit geldt voor iedereen, dus ook voor jou. Als jij kunt aantonen (dit kan via een ondertekend verzoek van je werkgever) dat jij absoluut niet in de schoolvakanties op vakantie kunt, mag jij ook met je kinderen buiten de schoolvakantie op vakantie, mits je aan de gestelde voorwaarden voldoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

op zich is het wel eerlijk als je een seizoensgebonden winkel hebt bijv een ijssalon en je zou met de warmste maanden je zaak moeten sluiten dan loop je veel inkomsten mis
van de andere kant de kinderen hebben vaak genoeg vakantie dat je altijd wel een weekje weg kunt ook als je een eigen zaak hebt bijvoorbeeld de meivakantie
maar ik denk dat het ook met een grondige goede reden moet zijn anders zullen je kinderen gewoon naar school moeten
het zal wel uitgezocht worden of je niet op een ander tijdstip dat je kinderen vrij zijn op vakantie kunt gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn vader kon ook niet altijd in de vakantie tijd vrij krijgen,. en wij mochten dan wel vrij van school.
mijn vader heeft geen eigen zaak hij is gewoon bus chauffeur
als je echt niet in de vakantie vrij kan dan is het geen probleem,.
tenminste wij konden altijd buiten de zomervakantie op vakantie als mijn vaders vakantie dat jaar eerder of later viel.
13 jaar geleden
Wij hebben een eigen zaak en nee, je mag niet 10 dagen zomaar tussendoor opnemen.
Een bouwvakker heeft ook geen keus, die zit aan de bouwvak vakanties vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan eventueel wel vragen. Maar ik weet niet of ze het wel accepteren. Als die geen toetsen enzo hoef meer te doen. Dan denk ik dat die wel iets vroeg vrij mag nemen. toen ik in de middelbare school zat had mijn vader ook vrij gevraagd toen mochten wij een week eerder weg... Maar het hangt weer van de school af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry maar dat mag echt niet meer, vroeger ging dat nog wel maar tegenwoordig gaat alles naar de schoolinspectie. Wel grappig dat leraren zich gewoon een week ziek melden na bijvoorbeeld een weekje mei vakantie en er zo een week vakantie er aan vast plakken. Niemand die daar naar kijkt helaas. Er zit niets anders op dan je kind ziek te melden. Maar ... lees je ook wel berichten dat ze op schiphol aan het controleren zijn aan het eind van het schooljaar als ze net eerder weggaan.... gewoon belachelijk eigenlijk.
Je kunt alleen maar buiten de vakantie om vrij krijgen (en dan nog een zeer beperkt aantal dagen, geen zes weken) als je voor je werk onmogelijk in de zomervakantie weg kunt. Dat kan in sommige - maar lang niet alle !! - gevallen een eigen zaak zijn, maar ook in loondienst zijn er beroepen waar je beslist niet in de zomervakantie vrij kunt krijgen.
In dat geval mag je met en verklaring van de werkgever, buiten de schoolvakantie om vrije dagen opnemen (ik meen maximaal twee weken).

Anders zou het inderdaad niet eerlijk zijn ; dan zouden mensen die niet in de zomervakantie vrij kunnen krijgen, helemaal NOOIT op vakantie kunnen zolang ze schoolgaande kinderen hebben. Dus is het wel sociaal dat die regel er is. Maar het moet uiteraard wel een uitzondering blijven.

Ook als je een eigen zaak hebt moet je goed kunnen aantonen WAAROM je niet in de zomervakantie weg zou kunnen. Alleen maar omdat je dan goedkoper kunt boeken, is nog nooit een goede reden geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wet zegt dat iemand die vanweg arbeid onmogelijk in de zomervakantie vrij kan krijgen (meestal mensen die werken in de toeristen industrie) 10 dagen bijzonder verlof kunnen krijgen voor hun kinderen buiten de schoolvakanties. Wel moet de school toestemming geven (evt de leerplicht ambtenaar).

Meestal wordt er wel moeilijk over gedaan als je niet echt op een camping werkt,of in een ziekenhuis met opgelegde vakantie roosters ed.

Of dit ook voor zelfstandigen geldt weet ik helaas niet. Gaat erom dat de baas geen vrij geven kan.
De prijs van vakanties is overigens geen reden.

ps. Ik heb inderdaad een keer een extra week verlof gekregen, voorafgaand aan de zomervakantie, voor mijn kind. Mijn vrouw kreeg haar verlof opgelegd door de werkgever ivm vakantie rooster binnen dat bedrijf (binnen de zorg). Je hoeft dus geen bedrijfs eigenaar te zijn om die dagen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn echtgenoot is kindervakantie organisateur... Voor kinderen met een kleine beurs en eenoudergezinnen. Tijdens alle vakanties zit hij tot aan zijn nek toe in het werk en kan hij echt geen vrij krijgen/nemen. Ik ben erg blij met de 10 dagen regeling die wij elk jaar vlak voor de zomervakantie en dus vlak voor zijn drukste periode kunnen gebruiken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aantal dingen moet me toch even van het hart:

Nee niet elke eigen ondernemer kan zijn/haar kind buiten het seizoen om 10 dagen thuis houden van school voor een vakantie, dat kan alleen met toestemming en als de ouder(s) een seizoensgebonden zaak hebben zoals horeca en of tourisme (agrariers kunnen immers ook met de kerst 14 dagen weg).

Buiten het seizoen om met kinderen op vakantie is echt niet leuker, de kans op vriendjes/vriendinnetjes is nihil, en in oktober op een camping is toch ook koud.

Daarbij komt dat, toen je kinderen kreeg, je wist dat je na 5 jaar de volgende 11 jaar gebonden bent aan schoolvakanties, waarom "zeurt"dan iedereen dat je erbuiten wilt, ik moet er niet aan denken dat dat vrij gelaten wordt, juf/meester blijft aan het kinderen bijspijkeren die op vakantie zijn geweest en 14 dagen gemist hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er was een maand geleden in het jeugdjournaal een item over scholen waar mensen zelf de vakantie in konden delen. eigenlijk net als een betaalde baan. zodoende kunnen de vakantie's van het kind, gelijk gepland worden met die van de ouders. dit betekent dus ook dat er de hele zomervakantie les aangeboden wordt voor de kinderen die dan geen vakantie hebben opgenomen. bovendien geeft dit ook de mogelijkheid om een paar dagen vakantie te nemen voor een grote toets ofzo. in Zandvoort staat dus een school die dit al zo regelt!