Hoe reken ik wortels uit?

Ik zit in de tweede klas en krijg nu voor de eerste keer wortels...

ik heb uitleg gekregen maar ik snap er echt helemaal niks van...

hoe reken ik wortels uit?

PS: A.U.B In J&J Taal met duidelijke uitleg en een paar voorbeelden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door peentjes te zweten...;-)
Annswers
13 jaar geleden
Je moet echt veel oefenen en dan ineens heb je het door, echt hoor!

Het beste antwoord

Een kwadraat is als je een getal met zichzelf vermenigvuldigd.

Dus bijvoorbeeld 3x3
of 4x4
of 9x9
of 17x17

Een wortel is het omgekeerde

3x3=9. De wortel van 9 is dan 3
4x4=16. De wortel van 16 is dan 4

Als je de wortel va neen getal moet uitrekenen moet je dus bedenken wanneer "iets"x"iets" dat getal oplevert.

Stel je moet de wortel van 49 uitrekenen.
ietsxiets moet dus 49 zijn.

Dat iets kan geen 1 zijn: want 1x1 = 1
Dat iets kan geen 2 zijn want 2x2 = 4
Dat iets kan geen 3 zijn want 3x3 = 9

enz.

tot je komt bij 7

De wortel van 49 blijkt dus 7 te zijn want 7x7 is 49.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me bij een getal van pakweg 16 cijfers wel een zeer gecompliceerde manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat iemand die in de 2e klas voor het eerst wortels uitgelegd krijgt dat het met 2 of 3 cijfers wel ophoudt Einstein!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit vind ik de beste en de beste uitgelegd! ik snap het nu helemaal :D dankje

Andere antwoorden (5)

Je moet even op de bron van mij kijken, daar staat het duidelijk uitgelegd en op elk niveau.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er staan ook nog oefeningen bij, dus je kunt zo aan de gang. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mag je niet gewoon je rekenmachine gebruiken?
Je kunt een wortel niet zomaar uitreken. Je kunt wel proberen door steeds twee getallen in het kwadraat te doen, totdat je op het goede antwoord uitmkomt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik mag me rekenmachine gebruiken tijdens de les en het huiswerk, maar ik krijg ook SO's waar ik het in mijn kop moet doen :D
Rekenmachine gebruiken. Later leer je wel een handiger methode om wortels uit te rekenen, via logaritme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met een rekenmachine!
echt, wortels uit je hoofd uitrekenen is lastig met een random getal, tenzij een kwadraat is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een manier om lastige wortels wel (ongeveer) uit te rekenen....benaderen eiigenlijk.

Als je de wortel van een getal wilt hebben deel je x door een willekeurig getal De uitkomst tel je op bij N en deel je door 2...dit wordt getal Y.
Herhaal deze bewerking door x te delen door Y ipv N en middel weer de uitkomst (nu met Y).
Herhaal dit net zo lang totdat Y en X/Y binnen een marge hetzelfde zijn.

Dit is een iteratie proces, ik heb dit (40 jaar geleden) ooit geprogrammeerd en het antwoord had ik daarmee binnen 7 of 8 iteraties.

rekenvoorbeeld: Wortel van 149.
Ik neem nu voor N 10.
149/10=14,9
(14,9+10)/2=12,45
149/12,45=11,92
(11,92+12,45)/2=12,19
149/12,19=12,22
(12,22+12,19)/12=12,20
149/12,20=12,213
(12,20+12,21)/2=12,207
149/12,207=12,2
Bij de laatste regel blijkt dat in 2 decimalen hetzelfde getal staat. Je mag nu de derde decimaal afronden...deze is groter dan een 5 (tussen 6 en 7) dus naar boven afronden.
afgerond op 2 decimalen is de wortel 12,21