Opleiding afmaken of stoppen?

Ik zit nu net 2 weken op de opleiding Verzorgende Niv. 3 BOL. Ik zit er al een aardig lange tijd mee dat ik het toch eigenlijk niet de zorg in wil... Omdat ik 1. ik me later daar niet in dat beroep zie werken, 2. Ik vind er echt geen ''Zak'' aan, 3. Het interesseert me ook niet veel. Toch weet ik niet goed hoe ik dit moet aanpakken, weet niet of ik het tegen men ouders zou moeten zeggen, of eerst tegen me coach op school. Probleem is dat ik al vanaf de 3de klas op een Z&W School zat, daar kreeg ik natuurlijk niet specifiek te horen wat ik kon verwachten.

Ik weet niet wat ik op dit moment op de school doe. Ben zelf bang dat me ouders boos zullen worden omdat ik de opleiding al gestart ben, maar ik heb geen zin om 3 jaar aan een opleiding vast te zitten die me eigenlijk weinig boeit.

Dus ja, ik zit aardig in de knoop.

Toegevoegd na 2 minuten:
Men interesses zijn heel erg veranderd in de vakantie, ik heb zelf ook eigenlijk nooit het idee gehad dat ik deze opleiding zou gaan doen, wist zelf ook niet goed wat en hoe ik het tegen men ouders of mentor moest zeggen.

Zoals gezecht, ik zie zelf het nut er niet van in om 3 jaar aan een opleiding vast te zitten. Terwijl ik oftewel een half jaar kan gaan werken en dan weer aan school beginnen, of 3 jaar aan een opleiding vast zitten waar ik later niks mee wil gaan doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe oud ben je en wat zou je wel willen doen?

Antwoorden (13)

Als jij heel duidelijk weet dat je niet in de zorg wilt werken en dat je de opleiding niet leuk vindt, dan kun je maar beter direct mee stoppen nu het nog kan. Als je doormoddert dan stop je misschien over een jaar, of over twee jaar en dan is pas zonde van de tijd.

Laat je goed adviseren wat je wel graag wilt. Bespreek het daarom eerst met je coach. Als jullie samen een oplossing hebben bedacht en jij je daar goed bij voelt, leg het dan je ouders uit. Als jij duidelijk bent, zullen je ouders echt niet boos worden. Het gaat er om dat je zelf met een oplossing komt waar je wel achter staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst eens goed overleggen met je dekaan en dit verhaal van jou ook laten zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment dat ik dit typ, staat er al een uitstekend antwoord, maar ik zou er nog aan toe willen voegen, dat ik 2 weken wat kort vind, om zo zeker te zijn dat je er geen "bal" aan vindt. Dat zou ook in de loop van de tijd kunnen veranderen.
Bovendien denk ik, dat als je dit één jaar vol zou houden, en dan iets anders zou kiezen, dat niet per se hoeft te betekenen dat het dan een verloren jaar is geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je komt nu ook niet met een alternatief. Bij voorbeeld, waar liggen jouw interesses nu wel ná de vakantie?
Ik zou eerst een goed plan uitwerken, van wat je wél zou willen en dat aan jouw mentor en ouders voorstellen. Ik zou de mentor als eerste inlichten, dan kan je altijd naar hem/haar verwijzen als jouw ouders het niet begrijpen.

Toegevoegd na 12 uur:
Ik wil graag dit even toevoegen: Het is ook voor iemand die zorg nodig heeft wel zo fijn als de helpende gemotiveerd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou hem in ieder geval afmaken. Heb je toch vast een diploma, mocht het uiteindelijk op een ander gebied niet lukken. Een diploma is zo belangrijk vandaag de dag..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is een beroepskeuzetest wel wat voor jou. Je krijgt dan een veel beter beeld van welke beroepen aansluiten bij jouw interesses. Dan moet je hem wel eerlijk invullen natuurlijk. Je decaan kan er je alles over vertellen. Je kunt al eens beginnen met de onderstaande internettest te doen.
Als nu uit de test komt dat je iets heel anders moet gaan doen, kun je nog bedenken of je dit jaar tenminste af wil maken of meteen wil switchen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij dit echt niet wilt en niet eens weet wat je er doet, dan ga je de eindstreep ook echt niet halen. Daar is overal het algemeen wel enige motivatie voor nodig en die ontbreekt hier.

Ik zou, als je bang bent wat je ouders zeggen, met een heel duidelijk verhaal naar hen toe komen. Dus niet meteen je opleiding stoppen, maar eerst, en wel nu meteen, goed nadenken over wat je dan wel wilt. Deze keer moet je echt weten wat je wilt, want erg vaak kun je niet van opleiding switchen. Zoek uit waar dat is, wanneer je je kunt aanmelden, etc. Hoe meer details je je ouders kunt geven, hoe overtuigender je verhaal.

Vervolgens stap je naar je ouders en zeg je dat je je huidige opleiding echt niet ziet zitten, wat je dan wel wilt en wanneer etc. Je zegt dat je tot die tijd gaat werken.

Dan zoek je een baan, het maakt eigenlijk nauwelijks uit wat je doet. Het is maar voor minder dan een jaar en dan kun je overal wel lol hebben. (Ik heb zelf nadat ik switchte in een tuinornamentenfabriekje gewerkt, betonnen beelden uit mallen halen. Geen moer aan, maar wel lol gehad en een ervaring rijker. Toen ik een jaar maar 2 lessen in de week had, heb ik aanrechtbladen ingepakt in een aanrechtbladenfabriek. Ook geen flikker aan, maar wel veel lol gehad met collega's.) Uiteindelijk levert 't ook nog een leuk centje op, wat je goed kunt gebruiken als je weer naar school gaat (dan heb je wat geld over zonder dat je per se een bijbaan nodig hebt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjee, wat sneu voor je.
Begin of ga niet verder met een opleiding waarvan je al weet dat het niet je einddoel is.
Je interesses zijn erg veranderd in de vakantie.
Kan dat een bevlieging zijn, of heb je nu echt het idee dat je het gevonden hebt ?
Ik was vroeger best wel een mannetje dat goed kon rekenen, maar toen ik bij m'n oom was wezen logeren met z'n koeien, wist ik zeker dat ik de agrarische (boeren) sector in moest.
Ik ben nu landbouwkundig ingenieur en heb toen een goede keuze gemaakt.
Jouw ouders zullen waarschijnlijk niet boos worden.
Ze hebben het beste met jou voor. Ga daar maar van uit.
Je moet natuurlijk niet over 3 weken weer met iets anders komen, want dan wordt het wel een beetje duur.
Beter nu ingrijpen dan over 3 jaar beseffen dat je de verkeerde opleiding gedaan hebt.

Ik heb het altijd erg lastig gevonden dat "kinderen" op zo'n jonge leeftijd al moeten bepalen wat ze willen.

In ieder geval is het duidelijk dat je met deze opleiding niets wilt gaan doen.
Stop ermee dan.
Bespreek het op school met je decaan of met een leraar, als je het moeilijk vindt om zelf met je ouders te bespreken.

Besef vooral dat zowel de school als je ouders heel graag willen dat jij zo gelukkig mogelijk wordt en een foute keuze van nu zullen zij begrijpen.

Erg veel succes en wees vooral eerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastig. Je stelt niet voor niets de vraag, dus het is voor jezelf duidelijk dat je niet verder wil, daar twijfel je dus niet over en dat is ook de belangrijkste reden om te stoppen dan. Uiteraard zul je met deze beslissing ook tegengas en teleurgestelde mensen ontvangen, ook dat stukje moet je accepteren en toon ook je begrip voor hun. Laat zien dat je je voorbereid op een ander jaar en hoe je dit gaat invullen. Laat je helpen met begeleiding en je keuze. Uiteindelijk ben jij diegene die beslist, niemand anders doet dat voor je.
13 jaar geleden
denk goed na over wat je dan wel zou wilen . er bestaat een beroepen test die zou je eens kunnen doen voor dat je een beslissing maakt. als je zeker weet dat dit het niet word voor later kan je beter nu meteen stoppen en er goed over praten met mentor en je ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn eerste en directe antwoord is: Stoppen!
Bespreek alles wat je hier vermeld hebt met de coach.
Bespreek het vervolgens met je ouders.
Je ouders hebben je waarschijnlijk deze richting op geleid, met alle goede bedoelingen, maar je bent er niet geschikt voor. (Je ziet jezelf niet werken in de zorg, dat zegt echt genoeg).
Meteen aanpakken, je 'zit' er al veel te lang op te broeden.
Het si belangrijk dat je voor je haalt, wat wel bij je past en waar je jezelf wel ziet werken. Ga dan in overleg zoeken naar een betere opleiding. je kunt nu nog switchen!
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht kun je met een studiebegeleider/coach/decaan, zoals gezegd, overleggen wat mogelijkheden zijn. Misschien kun je in februari instromen bij een andere opleiding, of mag je nu nog starten bij een andere opleiding, omdat je pas 2 weken aan de gang bent. Anderzijds zou je het een jaar vol kunnen houden en bij een andere opleiding instromen. Afhankelijk van wat je dan kiest. Geen overhaaste beslissingen nemen.. even goed overleggen op school en ook met je ouders!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er eerst een paar weken over na denken. Als je het dan nog niks vind zou ik met je ouders overleggen om eventueel een andere opleiding te beginnen. Ik heb zelf altijd geroepen dat ik de horeca in wilde, letterlijk van de een op de andere dag wilde ik dit niet meer (was nog niet begonnen aan me mbo opleiding) toen ben ik uiteindelijk vast gaan werken bij me bijbaantje (winkel) en volg nu een mbo opleiding via me huidige werk en bevalt me zeer goed.
Laat je niet gelijk beinvloeden als je denkt dat het saai wordt, kijk het nog even aan en je kunt dan altijd nog beslutien. het is zonde om 3 jaar studeren weg te gooien als je er toch niks mee doet.
Nog een tip: meestal als je gaat werken om te denken wat je gaat doen blijf je op dat werk hangen dus denk goed na wat je hierna wil gaan doen