Wie heeft er een handig ezelsbruggetje voor de overgang wintertijd / zomertijd?

Ik kan maar nooit onthouden of de klok een uur vooruit of achteruit moet. Wordt het een lange nacht of een korte nacht bij de wisseling? En welke tijd is eigenlijk de oorspronkelijke?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
GerardWelling
een jaar geleden
voorjaar 1 uur vooruit, najaar 1 uur achteruit

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Precies, en in het nAjaar, Achteruit.
Die is iets minder logisch :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt goed +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tiende plus, goed geantwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Cryofiel
13 jaar geleden
In het Engels-Nederlands gaat het beter:
Voorjaar is Spring. Springen doe je vooruit.
Najaar is Fall. Vallen doe je achteruit. Je kunt ook zeggen: in het najaar worden de nachten sowieso langer. Die ene nacht wordt dan gewoon extra lang. In het voorjaar worden de nachten juist korter. Die ene nacht wordt dan extra kort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel: waarom zet je je reactie niet ook als antwoord? Dat is namelijk een enorm goede, en nu kunnen we 'm niet plussen ;)
Cryofiel
13 jaar geleden
Oke, hij staat erbij!
Steenuiltje
13 jaar geleden
zo onthoud ik hem ook: voorjaar vooruit

Andere antwoorden (15)

De wintertijd is de èchte tijd. Dat de zomer aanbreekt is natuurlijk mooi, maar niets in het leven is alleen maar mooi en het nadeel is hier, dat je vroeger moet opstaan, want de tijd wordt dan vooruit gezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WINter = tijd winnen = klok 1 uur achteruit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wintertijd zomertijd, gaat de klok voor of achteruit? Met "spring" en "fall" kun je onthouden welke kant de klok op moet gaan ivm de zomer- en winterstand. In het voorjaar "springt" de klok een uur vooruit en in het najaar "valt" de klok een uur achteruit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook voorover vallen en achteruit springen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook bijdehand zijn
In het VOORjaar gaat de klok een uur VOORuit en mag je dus een uurtje korter slapen.
De wintertijd is de 'echte' tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus bij de wintertijd gaat de klok een uur terug, zodat je langer kunt slapen -donkere dagen, lange nachten en bij de zomertijd gaat de klok een uur vooruit, dus kortere nachten en langere dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
dit is alleen een uitleg van wat wintertijd en zomertijd is, niet een ezelsbruggetjes, zoals gevraagd word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er wordt ook gevraagd of de nachten nu langer of korter worden, dus een juist antwoord op een deel van de vraag
Kimath
13 jaar geleden
Daar heb je ook wel gelijk in natuurlijk :)
Het is alleen geen antwoord op de hoofdvraag, maar wel op een deelvraag.
SPRING forward, FALL backward (achteruit springen en vooruit vallen is een stuk onlogischer ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
's Winters is het eerder donker = tijd terug.
's Zomers is het langer licht = tijd vooruit.

's Winters wordt de zomertijd teruggezet op de echte tijd (wintertijd). In het voorjaar verlaat men de wintertijd en springt (vooruit) naar de zomertijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Korte broeken korter slapen, lange broeken langer slapen
(In het voorjaar stappen we over naar korte zomerbroeken, maar we slapen ook een uurtje korter. Bij de overgang naar lange winterbroeken, kunnen we een uurtje langer slapen. )

Je wint-er-tijd mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herfst, koud, donker, lekker uurtje langer slapen...

Simpel toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik onthou het zo: in het voorjaar lever je een uurtje slaap in, en in de herfst krijg je die terug.
Verder blijf ik het maar ingewikkeld vinden allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is altijd leuk om rond die tijd radio te luisteren: het vorige nieuws was dat van 02:00 uur, en het nieuws erna begint dan met iets als "Het is weer 02:00 uur, zojuist is in heel Europa de wintertijd ingegaan'.
Dan is het 's ochtends (even) weer wat eerder licht, en 's avonds / 's middags ineens een flink stuk eerder donker - denk aan eerder gordijnen dicht, lampen aan, langere avonden...
30 oktober zon op 8:31, zon onder 18:16
31 oktober zon op 7:33, zon onder 17:14
De winter begint op 22 december en dan gaan de dagen weer lengen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
W komt voor de Z, A komt voor de V

W.A - Z.V
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
VOORjaar klok VOORuit, nAjAAr klok Achteruit.
Ten opzichte van de echte(astronomische, zonne-)tijd lopen we gedurende de wintertijd 40 minuten voor t.o.v. de zon en inde zomertijd 1u 40 min. voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Engels-Nederlands gaat het beter:
Voorjaar is Spring. Springen doe je vooruit.
Najaar is Fall. Vallen doe je achteruit.

Je kunt ook zeggen: in het najaar worden de nachten sowieso langer. Die ene nacht wordt dan gewoon extra lang. In het voorjaar worden de nachten juist korter. Die ene nacht wordt dan extra kort.
Cryofiel
13 jaar geleden
winter tijd is in het na jaar dus de klok NA achter.
Zomer tijd in het voor jaar , dus de klok VOORuit