Is het JOUW of JOU in deze zin?

"Dit geldt natuurlijk niet als al het materiaal door jou zelf is gemaakt. "

Het 'jou' verwijst toch naar materiaal. Dus is het toch JOUW i.p.v. JOU?

Of zie ik dit verkeerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

Jouw is als het om een bezit gaat

en jou verwijst naar je zelf dus zou het gewoon jou moeten zijn als ik het niet mis heb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Het is 'jou'.
Jou zelf, jouw materiaal.

Toegevoegd na 45 seconden:
Het is door jou gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Jouw' gebruik je als het gaat om een bezit, het is jou omdat het niet om een bezit gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de bovengenoemde zin is het: dit geldt natuurlijk niet als al het materiaal door JOU zelf is gemaakt.
Jou is een persoonsvorm, geen bezittelijk voornaam woord in deze zin. Je kunt wel zeggen: JOUW materiaal is allemaal zelf gemaakt - dan is jouw dus wél het bezittelijk voornaam woord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt dat 'jou' een persoonlijk voornaamwoord is, 'geldt' en 'is' waren de persoonsvormen in de voorbeeldzin in de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ik heb de 2 vormen door elkaar gehaald - ontleden vind ik geen probleem maar merk, door je opmerking, dat ik de benaming kwijt begin te raken :-)
Nee, het materiaal is door jou gemaakt, daarom is het jouw materiaal geworden, Jouw eigendom dus
De w zegt dat het een bezittelijk voornaamwoord is.
Het is mijn materiaal
het materiaal is van mij
het bezittelijk woord moet dus ook nog voor het zelfstandig naamwoord staan.
Ik krijg van jou jouw boterham
anneliez
13 jaar geleden
Dit geldt natuurlijk niet als al het materiaal door jou zelf is gemaakt

In deze zin kan je jou vervangen door je, zou zelfs beter zijn vind ik dan. (door jezelf is gemaakt) door gebruik te maken van jou leg je er meer nadruk op.

Jouw is een bezittelijk voornaamwoord, dan zou het zijn
'het is jouw materiaal"

Nu zegt jou niks over het materiaal maar over door wie het gemaakt is, dus het geeft geen bezit aan maar wijst iemand aan en daarom gebruik je geen jouw.

Toegevoegd na 3 uur:
nog een leuke bron over aan elkaar of los van je/me/mij/u.. etc + zelf
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
als je in de zin jou vervangt door je, staat het los van elkaar en dat beklemtoont het woord zelf. Echter is er niks mis met jezelf schrijven, heeft vooral te maken met nadruk ergens opleggen. Dat jij het niet leuk vind, of dat het te pas en te onpas gebruikt wordt, is volgens mij iets van jou zelf :). bron: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1359/
Zelf wordt meestal aan het persoonlijk voornaamwoord vast geschreven: ikzelf, mezelf, mijzelf, jijzelf, jezelf, jouzelf, uzelf, hijzelf, hemzelf, zijzelf, haarzelf, zichzelf, wijzelf, onszelf, julliezelf, henzelf, hunzelf en gijzelf.
De zin schrijf je dus zo correct:
Dit geldt natuurlijk niet als al het materiaal door jouzelf is gemaakt.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal goed, ik hoef geen antwoord meer te geven.
Het materiaal dat VAN jouw is, is DOOR jou gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Dit antwoord van JOU is taalkundig niet correct, maar het is wel JOUW antwoord....
jc54
13 jaar geleden
Ietsepietsje verkeerd, net als jouw naam, meneer moolkeesje.
Het is hetzelfde als jezelf. Dan maak je er ook geen jewzelf van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het woord ‘jou’ verwijst hier nog steeds naar de persoon.
Kijk maar hoe dat verandert in de volgende zin, waar het woord ‘jou’ gebruikt wordt verwijzend naar bezit:
"Dit geldt natuurlijk niet als al het materiaal door jouw vrouw is gemaakt".
Hier is het woord ‘jouw’ op z’n plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gemakkelijk ezelsbruggetje is door e.e.a. in de u-vorm te plaatsen; is het u, dan wordt het ook jou; en is het uw dan wordt het ook jouw.
Zo heb ik het me aangeleerd in geval van twijfel.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jouw is bezit. Jou is jezelf. Wie heeft het gemaakt? jij het materiaal is door jezelf gemaakt. Maar dat zegt nog niet dat het jouw materiaal is. Misschien heb je wel iets met spullen van je baas gemaakt. Kijk naar het onderwerp in de zin en stel daarover een vraag net zoals ik heb gedaan dan kan je zie of het jouw of jou moet zijn. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw is een bezittelijk voornaamwoord, net als mijn,zijn, uw, ons,hun, haar, jullie

Bezittelijke voornaamwoorden geven aan;
- van wie iets is,
- staan ALTIJD voor het bezit waar ze bij horen (mijn paard
zijn auto, jullie huis).

Let op; staat het voornaamwoord áchter het bezit en staat
het woord 'VAN' ervoor, dan is het een persoolijk voornaamwoord; dat paard van mij, die auto van hem.
Het kan zijn dat er staat; het is van jouw vader, maar ondanks het woord van is het toch bezittelijk, dus met -w-
Hier staat het dus voor het bezit waar het bij hoort, want het is jouw vader.
In feite geldt dat hier ook. Er staat niet jouw materiaal, het staat dus niet voor het bezit waar het bij hoort en er staat ook niet dat het van jouw is, er staat niet het materiaal van jou maar door jou en 'door' is niet 'van' dus niet bezittelijk.
amc