Wat is het verschil tussen 'eens' en 'helemaal mee eens' in een enquête?

Het hoeft inderdaad niet altijd zwart-wit te zijn, maar je bent het er mee eens of niet toch? Als je een beetje van beide standpunten aanneemt ben je 'neutraal' of eventueel heb je 'geen mening' (al heeft iedereen een mening naar mijn idee!)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

enquetemakers proberen een mening te peilen.
Daarom willen zij graag dat geenqueteerden zich uitspreken, dus in een schaal van 1 tot 10: liever 1 of 10 dan 5-7.
Geenqueteerden neigen altijd genuanceerd te antwoorden, liever geen 1 of 10 maar een 5, 6 of 7.

Enqueteerders doen daarom hun best om de antwoordmogelijkheden zo te formuleren dat het middenspectrum (5-7) niet voorkomt.

ik zet nu voor het gevoel de omschrijvingen zoals jij noemde in een schaal van 1-10

10 - helemaal mee eens
8 - eens
3 - oneens
1 - helemaal oneens

Het is dus niet mogelijk met een genuanceerd antwoord veilig in het midden te gaan zitten, want er is geen midden. Je moet kiezen.

in voetbaltermen: 1-0 voor de enqueteur!

De optie "Geen mening" wordt door de enquetemakers liever niet gebruikt. Zij willen uw mening peilen en dat lukt niet als u dit antwoord kiest. De optie geen mening meet slechts nog hoe belangrijk de geenqueteerde de vraag vindt, als hij geen mening heeft vindt hij het onderwerp niet belangrijk.

De optie "Neutraal" zie je ook weinig. Eigenlijk introduceert de enqueteur hier een midden in het spectrum van antwoordmogelijkheden. Blijkbaar wil hij weten hoeveel procent een genuanceerd beeld heeft.

5,5 - Neutraal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als je vraagt aan een tegenstander van roken of het een goed idee is om het belastingtekort te verminder met hogere accijns en voor tabak is hij er helemaal mee eens, maar iemand die niet rookt, maar wel vrienden heeft, of het niet zo erg vind, kan met eens al instemmen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie het als een soort rapportcijfer. Eens is bijv. een 8, helemaal mee eens is een 9 of een tien. Het is om uit te drukken dat je tevreden (eens) of zeer tevreden (helemaal mee eens) bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens houdt dan in MEESTAL mee eens,dus in uitzonderingsgevallen niet.
HELEMAAL mee eens is dat je 100% achter de stelling staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een enquete komt het vrij veel voor, 'eens of helemaal mee eens', het kan dat je inderdaad nog een beetje twijfelt, dan vul je in 'eens',en zonder twijfel 'helemaal mee eens', tenminste dat is wat ik erop uit maakt!