Betalen met pinpas verplicht?

Ik las net op teletekst dat de supermarkten het contante geld willen bannen en dat we over 5 jaar alleen nog met de pinpas kunnen betalen. Ik ben hier op tegen omdat ze naar mijn idee alles kunnen koppelen (2 systemen aan elkaar en hup ze weten wat jij koopt). Ben ik nu een Miep daarin, of hebben meer mensen dat idee? Waar blijft dan mijn privacy? En wet of geen wet de mogelijkheid is er dan wel toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Of je nu wilt of niet, je zult met de tijd mee moeten gaan.
Vroeger vond ik het ook niet prettig dat het loonzakje werd afgeschaft. Zulke dingen houd je niet tegen.
Ik vind wel dat het digitale betalingsverkeer optimaal beveiligd moet zijn en daar is nog lang geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Nee absoluut niet !!
Zomeet is contant geld een taboe!, iemand meer als 100 euro op zak, krijgt al gauw bedenkingen van derde ....
Vroeger (20 jaar terug) kon je nog een auto met contant geld kopen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die auto kan je nog steeds met contant geld kopen hoor... Heb 13 jaar terug zelfs een huis gekocht met contant geld...
Wie in mijn karretje kijkt, weet ook wat ik koop : daar kan ik niet echt wakker van liggen. Bovendien hebben ze daar ook nog het veel betere systeem van de Klantenkaart voor. Ik vind het persoonlijk wel prettig, want in het dagelijkse geldverkeer vind ik het NIET kunnen pinnen in een winkel (echt, ze zijn er nog) vele, vele malen vervelender.

Vanuit het perspectief van de winkels kan ik het me goed voorstellen ; die willen gewoon geen contant geld meer in kas, en terecht. Blijkbaar kunnen steeds meer mensen die 'verleiding' niet weerstaan, en moet het zo ver komen.

In dat controleren geloof ik niet zo ; gigabergen werk voor minimale informatie. Pas als we allemaal een chip geimplanteerd krijgen om automatisch mee te kunnen betalen wordt ik achterdochtig - want daar kun je natuurlijk veel te veel ' handige' dingen mee uitvreten zonder dat iemand het merkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bespaart me de moeite. +1.
Ik vind het niet eens alleen een probleem vanwege de privacy, maar ook voor het overzicht over je geld. Als je pint is het toch net of je niks uitgeeft, je hebt geen duidelijk beeld.
Daarbij lijkt het me onbegonnen werk om dat nog eens een van de kids om een boodschap te sturen. Die ga ik echt mijn pinpas en pincode niet meegeven. Een tientje stop ik ze echter wel makkelijk in hun handen.
En het is toch wel handig als de kinderen eens om een boodschap kunnen, niet alleen voor mezelf, maar ook voor hun leerproces. Hoe leren ze anders hoe het werkt in de supermarkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kids hebben zelf een pasje. En als ik ze even naar de winkel stuur, zodra ze weg zijn zet ik via de site van de bank het geld op hun rekening.
Dat geld staat daar eerder op dan dat ze bij de kassa zijn. Ook als ze me geld vragen ergens voor en ik heb het niet, zeg ik 'ga maar even pinnen'. Die automaat is hier 2 minuten lopen vandaan. Voor ze er zijn staat het op hun rekening. Is in een woord ideaal!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ja,dat van die kinderen dan niet meer kunnen sturen zou wel een probleem voor me zijn ja...
JAAAAAA. en dan niet alleen in de supermarkten maar overal. 1 pasje voor alles, lijkt mij heerlijk.
ze kunnen toch al alles koppellen, wie hier heeft er allemaal een bonuskaart van de AH of een voordeelpas van een of andere andere zaak. die passen zullen er niet alleen maar voor de voordeel zijn hoor. ze kunnen daarmee ook meteen zien wie wat en met hoeveel er wordt gekocht. dus of het nu met de pinpas gebeurt of de voordeelpasjes, ze weten toch wel wat je koopt.

Tevens heeft nederland een wetje dat ervoor zorgt dat er geen prive gegeven zomaar worden gebruikt en dat is de wet bescherming persoonsgegevens die ervoor zorgt dat ze je persoonlijke gegevens enkelmaar mogen gebruiken als je daar toestemming voor hebt gegeven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Criminelen overvallen een geldtransport en de consument moet zich daarom maar gaan aanpassen? Echt niet.
In de VS krijgt een overvaller 15 jaar en zijn dit soort activiteiten daardoor nauwelijks een probleem.

Een supermarkt die PIN-betaling verplicht stelt is mij als klant kwijt. Dan maar de buurtwinkel. En desnoods doe ik voortaan mijn boodschappen over de grens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werkt in elk geval de volgende crisis in de hand. Wat te doen met je zwarte geld en daar is nog steeds veel van...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ze weten niet wat ze alle maal doen en wat ze in huis halen, het overheid wilt van alles en denken niet goed na over wat ze doen. Want als je nu met de pinpas gaat betelen kan het nog erger worden. de ouderen mensen en kinder die worden zo beroofd maar daar denk de over heid niet aan, we hebben met elkaar al problemen zat hier in nederland, Waarom gaan ze niet eerst het probleem met ouders die niet meer voor hun kider kunnen zorgen. Er worden te veel kinder van het leven beroofd door hun eigen ouders. laten ze daar maar wat aan gaan doen dan in plaas daar van om mensen verplicht te laten gaan betalen met pin pas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De systemen zullen ze niet koppelen. Als zoiets uitlekt dan hebben de banken een probleem, dus wees daar maar niet bang voor.

Toch vind ik het wel een privacy probleem. Je moet je de volgende dingen overwegen.

1. Tot in hoeverre kan de overheid inzage krijgen over de info op jouw rekening? (En medewerkers zelf?)

2. De supermarkten zelf weten wel precies welk rekeningnummer welke producten besteld. Hier kunnen ook analyses op los worden gelaten. (Dat lijkt op die persoonlijke advertenties van google, niet persé nieuw. dus)Supermarkten kunnen deze info ook doorspelen naar elkaar.

Ik vind het vervelend dat alles tegenwoordig over je geregistreerd wordt. Ook al ligt het bij verschillende instanties.. Als het moet kunnen ze eraan komen. Persoonsgegevens, Internet, telefoon, rekeningen en elektronisch patiënten dossier..

We leven in een vrij land, maar ze weten wel alles over je..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan nooit verplicht worden,de euro blijft een wettig betaalmiddel,de supermarkt die dit doorvoerd zal een hoop klanten kwijt raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het werkelijk ideaal, die pinpas. Dus van mij mogen ze. Van contant geld krijg je maar vieze handen en dat met muntjes klooien en rekenen is niks voor mij.
Op je afschriften kun je met een goed pakket mooi volgen waar je het allemaal aan uitgeeft, hoef je niks voor te doen. Gewoon categorien aangeven en klaar.

Ik heb nog wel wat contant geld op zak, maar ik doe met de hoeveelheid die ik standaard haal steeds langer. Zodra ik met een pasje kan betalen zal ik dat veel eerder doen. Ben gewoon lui denk ik, al dat gedoe met die papiertjes en die rondjes....

Als ik niet met een pasje kan betalen vind ik dat een slechte service van die zaak en ik overweeg dan zelfs om voortaan naar een andere zaak te gaan. Het is lastig en hij werkt vast met zwart geld, anders deed hij dat niet zo.

Toegevoegd op 11-06-2009 15:10:59
en dat ze van je weten wat je koopt. Ja hallo, ze weten al wat je koopt. Dat slaan ze aan bij de kassa :) En dat ze dan beter kunnen analyseren en inkopen en bevoorraden, is een goeie zaak.

Privacy wordt wettelijk heel goed geregeld.
Als je er moeite mee hebt ben je ofwel een beetje paranoide of je hebt iets te verbergen, dat kan ook.

Het zou kunnen zijn dat je niet op je afschrift wil hebben, vanwege het thuisfront, wat je in de kroeg uitgeeft of zoiets.
Tsja dan heb je een heel ander probleem dan je Pinpas hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vindt het een zeer gevarlijke situatie i.v.m. privacy verlies en bovendien verpolicht je mensen een zo'n fraudegevoelig ding te gebruiken als een pinpas.
Dit zijn weer van die zaken, waar mensen niet verder kijken dan hun neus lang is. Bij voorbeeld: Als jouw pinpas is gestolen en dus geblokkeerd, dan kan je x-dagen geen eten kopen, Zo zijn er vele problemen te bedenken.
Maar de voordelen zijn overweldigend, maar wel in jouw als consument nadeel. Ik gebruik geen creditcard, alleen voor internet aankopen, die niet via Ideal kunnen worden geregeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd; het zou niet voor het eerst zijn dat mijn pas beschadigd raakt en niet bruikbaar meer is. Dan heb toch graag nog steeds de mogelijkheid om eten te kunnen kopen. Het is wel wat omslachtiger om met je paspoort in de hand naar de bank te gaan maar nog altijd beter dan moeten wachten tot de nieuwe pas binnen is.
Ik denk dat als je je nu pas druk begint te maken om je privacy, dat het wel een beetje laat is. Privacy dat heb je al lang niet meer, maar dat komt niet alleen door je pinpas. Toch lijkt het mij een goed idee om het contante geld uit de roulatie te halen bij o.a. supermarkten en benzinestations. Pinnen is gewoon veel makkelijker en helpt ook tegen de criminaliteit. Nu loop je nog het risico dat je een mes in je rug krijgt voor een paar tientjes, dus dan is het ook afgelopen met je privacy.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, wat denk ik hiervan?
Vanuit het oogpunt van de supermarkt kan ik het me wel voorstellen: Je bent niet meer aantrekkelijk voor roofovervallen, je bent van het tellen van de kassaladen af (kost veel tijd).

Vanuit het oogpunt van de consument heb ik zo mijn bedenkingen. Ze zullen dan in ieder geval afmoeten van het geld vragen voor pinbetalingen onder de 5 Euro (dat is gunstig).
Ik ben echter tegenwoordig met de sport bezig zo mijn boodschappen zo goedkoop mogelijk te doen. Is een bedrag bijvoorbeeld 5,63 dan betaal ik met pin/chip (en bespaar 2 cent), is een bedrag 5,67, dan betaal ik cash en heb ik weer 2 cent winst (mijn eigen kleine protest tegen het afschaffen van de 1 en 2 eurocent muntjes).
Die sport kan ik op mijn buik schrijven als alles per pin moet.

Een laatste reden dat ik er tegen ben is dat ik thuis een spaarpot heb waar alle munten van 5, 10 en 50 Eurocent ingaan. Dit potje gebruik ik voor de aanschaf van leuke dingen. Momenteel moet er al meer dan 100 Euro inzitten. Ja, ook dat spaarpotje kan ik dan dus vergeten...