Waarom wordt je van pepermunt moe?

Altijd als ik bijvoorbeeld net heb gegeten dan heb ik weer wat energie. Maar dan... neem ik een pepernuntje en ben ik weer moe en heb ik weer honger, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

In pepermuntjes zitten suiker, en suiker heeft een effect op je bloedsuikerspiegel. De een is er gevoeliger voor dan de ander, maar het kan goed zijn dat je van de suiker een vermoeid gevoel krijgt. Ook kan je van suiker (en van koolhydraten in het algemeen) opnieuw honger krijgen.

Je kunt gemakkelijk uitproberen of dit is waar het probleem zit, door iets anders zoets te nemen, b.v. een paar snoepjes waar veel suiker in zit, of een paar suikerklontjes. Als dan hetzelfde effect optreedt, weet je meteen waarom je voortaan van de pepermuntjes af moet blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het tegendeel zou waar zijn:

Ook op een muntje zuigen komt je gezondheid ten goede. Het zou stress en vermoeidheid verminderen, en zorgt ervoor dat er minder frustraties worden opgewekt en dat een inspanning minder moeite kost.

Dat bleek uit twee studies. In een studie onderzocht Nasa het effect van pepermunt op vermoeide bestuurders. Wie pepermuntkauwgom kreeg rapporteerde minder vermoeidheid en angst dan wie een ander soort kauwgom kreeg.

Eerder kwamen wetenschappers tot de conclusie dat atleten die pepermunt te ruiken krijgen voor een inspanning minder moeite moeten doen en minder gefrustreerd waren over hun prestatie dan wie een andere geur of geen geur kreeg voorgeschoteld
fremar