Bijzondere Situatie Huurtoeslag aanvragen?

Beste mensen,

Ik ben 21 jaar oud en heb een schizofrene stoornis genaamd 'schizoaffectieve stoornis'. Ik vecht dagelijks tegen stemmen in mijn hoofd, heb last van chronische hallucinaties, insomnia en ik zit in een constante depressie.
Ik slik: Anti-Psychotica, Anti-Depressiva en Slaapmedicatie.
Ik ben dan ook 80-100% afgekeurd door het UWV en ontvang een WAJONG uitkering.

Ben ik gehandicapt?

Zo ja, dan kom ik in aanmerking voor 'Bijzondere Situatie Huurtoeslag'. Mijn kale huur is helaas 15 euro te veel om op 21 jarige leeftijd huurtoeslag te ontvangen tenzij ik mezelf opgeef als gehandicapt.

Ik weet wel hoe ik de 'Bijzondere Situatie Huurtoeslag' moet aanvragen, ik weet alleen niet zo goed wat ik mee moet sturen.

Volgens de website moet ik daar voor: "een kopie van een indicatiebesluit van het
Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) voor de functie ‘verblijf’ of de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) of een andere vergelijkbare regeling." Mee sturen.
Ik loop bij geen van beiden instanties behalve het UWV en GGZ.

Hoe kom ik aan zo een indicatiebesluit?

Momenteel woon ik op straat dus het zou heel leuk zijn om eindelijk een eigen plekje te hebben. Het hangt allemaal hier van af.

Alvast Bedankt!!

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb een huurwoning toegewezen gekregen dat 20 euro boven de grens ligt en ik kan alleen maandelijks rondkomen als ik huurtoeslag krijg.
Verder heb ik geen aangepaste woning nodig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ten eerste wist ik niet dat je ook straat ook huur moet betalen. Welke bijzondere gemeente is dat?

Zo'n indicatiebesluit moet je via het ciz aanvragen in de vorm van een pgb. Op hun website staat vast het aanvraagformulier voor pgb.
Daarin staat een vraag waarom je pgb wilt. Jouw antwoord is verblijf.
Verder zal je het ws schriftelijk en mondeling moeten toelichten.
De ciz medewerker bepaald of jij dat dan krijgt.
Geef wel aan dat je het pgb voor huurtoeslag wilt gebruiken, anders verwachten ze dat jij je ergens laat opnemen.

Overigens is de kans ook aanwezig dat het ciz zegt dat je maar een goedkopere woning moet zoeken.

In dat geval kun je aan je ggz hulpverleners vragen of ze willen helpen om een onderbouwing voor urgentie te schrijven.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een huurwoning aangeboden gekregen. Ik kom alleen niet rond als ik geen huurtoeslag krijg. Verder snap ik niet wat de persoonsgebonden budget te maken heeft met een indicatie of ik gehandicapt ben of niet. Ook kan ik geen aanvraagformulier vinden voor het PGB.
Een arboarts bij het UWV heeft een heel verslag geschreven over mijn beperkingen. Ook heeft het GGZ een diagnose gesteld wat ik op papier heb. Kan ik dat niet gewoon opsturen? PS: Ik heb geen aangepaste woning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je gehandicapt bent weet ik niet. Je zou kunnen zeggen dat je psychische beperkingen hebt en daardoor handicaps ervaart. Check dat bij de woningbouw.
Als zij blijven zeggen dat je die indicatie moet hebben, dan is mijn antwoord de weg die je hebt te gaan. Als je bij het ciz een indicatie voor verblijf vraagt, dan staat dat onder het hoofdstuk pgb. Je zult dus middels dat pgb die indicatiestelling moeten krijgen. Op de website van het ciz moet dat formuluer (een heel pakket) te downloaden zijn.
Kun je het niet vinden dan moet je het ciz bellen of even mailen. Mij lijkt het makkelijker om urgentie aan te vragen met behulp van je ggz hulpverleners. Ik zou je graag zelf komen helpen met die ciz formulieren en het invullen ervan, maar ja, dat kan niet. Lastige situatie zeg!