in zichzelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat in het joden geloof jezus nog moet komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In god, en het heilige boek heet de Thora.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in god. (jaweh)

Toegevoegd na 5 dagen:
de joden die niet geloofden dat jezus de messias was hebben zich afgesplitst. Hen kennen we tegenwoordig als de christenen. En de cristenen die niet van beelden houden hebben zich weer afgesplitst. Die kennen we als de protesstanten. En ga zo maar door. Het is een hele stamboom van afsplitsingen. Bijna alle religies zijn geevolueerd vanuit het jodendom. Ook de islam.
(hindoeisme niet... daar is weer het boedhisme uit voortgekomen...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In god, en dat ooit op een dag, de messias (jezus voor de christenen) komt. En dat de aarde verwoest wordt. Alle mensen die geleefd hebben volgens de regels van het jodendom gaan mee naar de hemel (toch?). Ook geloven ze in het eerste testament (alleen het eerste, niet het tweede).

Toegevoegd na 26 minuten:
oude testament en nieuwe natuurlijk, niet eerste en tweede, domme fout, sorry
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Joden geloven niet in het nieuwe testament anders waren het christenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, dat bedoelde je eigenlijk ook.
Net zoals bij alle religieuze stromingen zijn er binnen het jodendom een hoop afsplitsingsbewegingen die allemaal roepen dat alleen zij de enige echte Waarheid volgen.

Feitelijk heeft zo iedere bewging weer zijn eigen geloof, varierend van zeer orthodox (chassidisme) tot zeer liberaal. Het heilige boek van alle joden is de Thora, die hetzelfde is als de eerste 5 boeken van de bijbel: Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium. Hieronder meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Joden geloven in God (Jahweh), en zij wachten nog op de komst van de beloofde Messias. Jezus was voor hun niets meer of minder dan een profeet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou je aanraden de thora te lezen. En anders wikipedie op jodendom te raadplegen, staat vast een behoorlijk antwoord in.
Een magische vorm van het jodendom is de Kabbala, misschien is dat interessant om te googlen, erg populair bij de sterren (Madonna bijv.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld verdienen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ze de beste zijn in de WORLD.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zijn toch katholiek, maar dan wat extremer heb ik het idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ze de rest van hun leven vervolgd blijven worden