Ligt dit aan verschillende culturen (zie uitleg)?

Uiteraard wil ik graag even dit filmpje laten zien, maar zo heb ik er al zoveel voorbij zien komen van Aziatische kindjes, zelfs eentje die een of andere landelijke tv-show haalde door zijn vertolking van Beatles nummers.

Ik weet ook niet precies uit welke landen ze komen, maar ik vraag mij soms wel eens af dat dit kan komen door de -bijv. in China- èèn-kind-regeling, dat mensen dan meer tijd hebben om hun kinderen dit te leren, of door hun hardwerkende-carriere-mentaliteit in Japan?

Het zijn juist vaak filmpjes van Aziatische kindjes waarvan mij mond dan zo van openvalt, juist omdat het niet lijkt alsof ze even pocherig wat willen laten zien, zoals je wel eens ziet van die Amerikaanse kindjes die alle presidenten van de Verenigde Staten kunnen opnoemenm (en waarbij het er vaak duidelijk is ingestampt).

Nee, ze vinden het echt leuk en zijn heel fanatiek erin. Is dit een schoolvoorbeeld van cultuurverschil?

http://www.ongein.nl/video-i-m-yours-11092.aspx

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat een lekker jochie hè? Ik denk dat in Aziatische landen de cultuur op een hoger pitje staat dan bij ons. Het is daar belangrijker dat er muziek en dans wordt geleerd bij de kinderen en daar wordt al vroeg mee begonnen, want hoe jonger ze zijn, hoe gemakkelijker ze het leren.
Hier zie je de vaders met hun kleuterzoon voetballen, daar zijn het de moeders die met hun kroost musiceert.
Het zijn bij de aziaten toch hoofdzakelijk de moeders die zich met het kind bezighouden en die zie je nu eenmaal niet zo gauw voetballen met hun zoons of dochters.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hahaha dat hij musicaal is ,is een feit, geweldig .In nederland heb je deze "wonderkinderen"ook ook wel op klassiek gebied .Volgens mij is het aangeboren talent en zie je dat in iedere bevolkingsgroep. Ze zijn uniek .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schattig filmpje. Maar volgens mij heeft dit niet zoveel met cultuurverschil te maken, dit is gewoon een heel muzikaal jochie. Hij zou ook net zo goed in Nederland kunnen wonen, waarom niet?
Mijn beste vriend is van Chinese afkomst en heeft kinderen die er net zo uitzien (Nederlandse moeder).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gedragingen kunnen in andere culturen heel verschillend worden geïnterpreteerd. In Arabische landen groeten mannen elkaar bij elke ontmoeting met een handdruk. Mannen mogen vrouwen echter geen hand geven. In veel Aziatische landen is de handdruk helemaal niet zo gebruikelijk. Vaak heeft men daar een alternatieve manier van groeten zoals knikken met een hand op de borst of buigen in verschillende graden van diepte. Een bekende manier van groeten in het oosten is Namaste. Dit is een groet die zowel wordt getoond als uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee een half amerikaans half afrikaans jongetje in Afrika, maar ik ben dol op zijn filmpjes:
4 maanden: http://www.youtube.com/watch?v=1e0h6AJt0YI&feature=related
4 jaar: http://www.youtube.com/watch?v=iZhAxbAx72U&feature=related
6 jaar, op les: http://www.youtube.com/watch?v=n7kMm6pu6iU&feature=related
Je ziet dat niemand hem dwingt, hij heeft er gewoon plezier in.

Ik denk dat sommige kinderen gewoon geboren worden met een bijzonder talent, gave of sterke interesse in een bepaald gebied. Dit kan op alle gebieden zijn: muziek, sport, dans wat dan ook. Het talent zit zeker niet in de cultuur of afkomst want de potentie kan in elk kind zitten.
Hoe het geuit wordt is cultureel bepaald: een kind in India zal misschien hindoestaans dansen terwijl een nederlands kind klassiek of jazzballet zal gebruiken.
Ook hoe een talent gewaardeerd wordt zal cultureel verschillen: als het kind opgroeid in een milieu waar dansen en muziek als zondig worden gezien, zal het niet zo gemakkelijk worden dat talent te ontwikkelen. Hopelijk vind dat talent dan een andere weg om te ontplooien (het citeren van heilige teksten bijv.).
Het wel of niet pochen wordt bepaald door de ouders maar dat neemt niet weg dat het talent best aanwezig kan zijn.
Kijk bv. naar de film 'Billy Elliott' over een jongetje in een engels mijnstadje (jaren 80) die persé wil dansen terwijl zijn vader en broer vinden dat jongens iets mannelijks moeten doen zoals boksen.