Straatverlichting met Sensoren?

Op donkere hoeken/bruggetjes in mijn woonplaats staan straatlantaarns.Dit zijn doorgaans geen veel belopen paden,maar de lantaarns branden er van zonsondergang tot zonsopkomst.Dat is toch zonde? Zijn er anno 2010 geen lantaarns met sensors?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me een goed idee, bij mij branden veel straatlantarens terwijl er bijna geen voetgangers voorbij komen na een uur of tien. Er zou gemakkelijk iets op te bedenken zijn dat er drie lantarens branden in de buurt waar je loopt. Misschien brengt de crisis uitkomst. +1

Het beste antwoord

Ik werk bij een gemeente en weet dat in gevallen als dit de aansprakelijkheid een rol speelt. Iemand staat te lang stil, het licht gaat uit, hij schrikt en stapt opzij, breekt zijn enkel op de stoeprand - dan is de gemeente aansprakelijk, en per omgaande een boel geld kwijt. En ze hebben al zo weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk

Andere antwoorden (5)

Er zijn sensors, maar niet per straatlantaarn. Wel per wijk, die reageren op het daglicht.
Het vaak aan- en uit schakelen van een straatlantaarn bekort het leven van de lamp aanzienlijk bij het type lamp dat daarvoor gebruikt wordt.
14 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn die straatlantaarns juist geplaatst omdat het donkere hoeken/bruggetjes zijn zoals jij verteld, en dus waarschijnlijk niet plekken waar iemand snachts graag langsloopt. Die lantaarns zorgen voor een stukje veiligheid omdat er meer licht is. Het is inderdaad zonde, maar denk erbij dat veel lantaarns op duurzame energie branden. Dus echte verspilling is het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het laten branden van de lantaarns geeft een veiliger gevoel. Wanneer het donker zou zijn en het licht aan zou gaan bij beweging, zou je je voor kunnen stellen dat iemand je opwacht.
Er is tegenwoordig hele goede straatverlichting op LED's, als je je er aan ergert kun je dat bij de Gemeente melden. Wie weet hebben ze nog wel ergens een potje voor duurzame verlichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lampen in de lantaarns zijn heel langzaam. Die kunnen niet snel aan of uit. Als ze aangaan zie je ze ook langzaam naar hun werkelijke kleur gaan.

Deze lampen zitten er niet voor niets in. Hoeveelheid licht, duur van de lampen, energieverbruik. Noem maar op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Straatverlichting met sensoren bestaat wel. Op de parkeerplaats van een sportcomplex hier in de buurt gaan ze aan als je aan komt lopen, althans, dat hebben ze lange tijd gedaan, de laatste paar keer niet meer (misschien een mislukt experiment???). Misschien is er waar jij bedoelt bewust voor gekozen om ze te laten branden want in theorie zou het kunnen dat iemand die heel stil staat in de buurt van zo'n paal in het donker kunnen komen te staan en jou dus kunnen 'verrassen'.