Sinds wanneer zijn er brievenbussen in Nederland?

Sinds wanneer kennen wij brievenbussen in woningen/flats. Dus niet de brievenbussen voor buiten van de PTT.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
SimonV
9 jaar geleden
Heet volgens mij een "particuliere brievenbus".
Leuke vraag! Nu het antwoord nog...
SimonV
9 jaar geleden
Hier staat wat geschiedenis over de postbezorging, maar niets over de particuliere brievenbussen... http://www.muscom.nl/documents/InfopakketPost_000.pdf
SimonV
9 jaar geleden
België:
Vanaf 1895 werd als gevolg van het invoeren van de huis-aan-huispostbezorging de brievenbus als nieuw stuk beslag aan de deur toegevoegd.
Deze brievenbussen werden uitgevoerd in messing, brons, giet- en smeedijzer of in een combinatie van deze materialen. Op de klep droeg ze meestal het opschrift ‘LETTRES’ dat tegemoetkwam aan de Franssprekende burgerij. http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/887/160/RUG01-001887160_2012_0001_AC.pdf
SimonV
9 jaar geleden
In Nederland ontstaat na de vaststelling in 1850 van de Postwet over het briefport en tot regeling der brievenposterijen de behoefte om in de voordeuren brievenbusplaten te gaan plaatsen. http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/241/deurbeslag.html

Het beste antwoord

Waarschijnlijk hangt dit samen met het verschijnen van de postzegel, dus vanaf 1852. Er is echter nergens zwart op wit informatie over te vinden.

Rond 1850 kwamen er in de grote steden voor het eerst postbussen. Ze waren van ijzer en groen van kleur. Een postbode ging in die tijd wel drie keer per dag op pad om de post bij de mensen te bezorgen. De postbode moest dan bij die huizen aankloppen en de post afgeven.
De postzegel werd in 1852 ingevoerd. Het was de introductie van het systeem waarbij de verzender vooraf een vast bedrag betaalt. Voor die tijd betaalde de ontvanger: dus toen moest de post wel persoonlijk worden afgegeven, want hoe kon men anders de transportkosten betalen?. Het betalen van porten werd als statussymbool beschouwd. Daarom werd de postzegel niet meteen met open armen ontvangen. Vanaf 1870 werd het gebruik van de postzegel verplicht.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de reacties, hier heb ik wel wat aan, bedankt!