Wat zijn de wederzijdse schoonouders van elkaar ?

Vraag van mijn dochter.
Wat zijn / waren opa en oma H (de ouders van vader) voor soort familie van opa en oma Z (mijn ouders).
Ik moest het antwoord even schuldig blijven....

Zijn deze mensen uberhaupt 'iets' van elkaar, in de familiesfeer ??

(We hebben een vrij grote familie die nogal over de generaties is verdeeld doordat mijn man een nakomertje is, dus met ooms die jonger zijn dan neefjes, ooms en tantes die ouder zijn dan oma's en opa's etc, dus bepalen wat achterneefjes, oudooms, volle neven , betovergrootmoeders en achtertantes zijn is wel eens tricky. Zo is 'oom H' toch eigenlijk écht 'neef H' en zijn mijn dochters oudtantes van reeds getrouwde achternichtjes enzo. Best wel ingewikkeld eigenlijk. Vandaar hun regelmatige vragen hierover).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13K

Het beste antwoord

In het Spaans heten ze "consuegros".
Ik heb gezocht naar de Nederlandse vertaling, maar kan die niet zo gauw vinden. Engels trouwens ook niet.
Grappig dat ze er in Spanje wel een woord voor hebben. Maar daar zijn ze dan ook gek op familie :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Helemaal niets, hooguit kennissen of vrienden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij helemaal niets +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal mensen van ongeveer dezelfde leeftijd, maar dit hoeft zelfs niet. Voorheen kenden ze elkaar waarschijnlijk niet eens. Dus niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zie ik dat ook, gewoon kennissen en als er geen wederzijdse vriendschap is, helemaal niks.
+1
Ben het helemaal eens. Ze zijn helemaal niets van elkaar. Hooguit vrienden/kennissen. Er bestaat in ieder geval geen naam voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wet deelt de familiebanden in in graden. Daarbij geldt een geboorte als een graad. Een huwelijk zou je ook als een graad kunnen beschouwen (aangetrouwde familie). In dat geval zijn wederzijdse schoonouders familie van elkaar in de derde graad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom zei ik ook dat je een huwelijk als een graad zou kunnen beschouwen. Voor de oplettende lezertjes: dan is het dus geen graad.
Ze hebben geen 'bloedband' maar zijn aangetrouwde familie.
Ze zijn dus gewoon de ouders van mijn partner of de ouders van de man van mijn dochter of -vrouw van mijn zoon.
amc
14 jaar geleden
De familieiramide, het plaatje, waar het hier over gaat, die vind je hier:
http://www.vansandick.com/familie/archief/beeld/familie_relaties.htm

Maar ook als je rekent in graden, dan nog zijn wederzijdse schoonouders niets van elkaar.
Iedere graad is nl een geboorte.
Bijv: Vierdegraads is naar een neef of nicht: twee graden naar de grootouders en twee terug.

De piramide links toont schematisch welke familie-relaties er kunnen bestaan. Reken vanuit de IK-positie om te ontdekken hoe de verschillende relaties genoemd worden.

01 zoon / dochter
02 kleinzoon / kleindochter
03 achterkleinzoon / achterkleindochter

10 vader / moeder
11 broer / zuster
12 oomzegger / tantezegger
13 oud-oomzegger / oud-tantezegger

20 grootvader / grootmoeder
21 oom / tante
22 neef / nicht
23 achter-oomzegger / achter-tantezegger

30 overgrootvader / overgrootmoeder
31 oudoom / oudtante
32 achter-oom / achter-tante
33 achter-neef / achter-nicht

40 bet overgrootouder
41 oud-oudoom / oud-oud-tante
42 achter-oudoom / achter-oudtante
43 achter-achter-oom / achter-achter-tante
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hooguit vrienden of kennissen, meer kunnen we er niet van maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mede schoonouders en mede grootouders. Verder lijkt me er geen enkel verband te bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen familie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen spatje gemeenschappelijk bloed, dus officieel geen familierelatie.
Maar de antwoorden en de opmerkingen op deze vraag doen bij mij het woord co-schoonouders opborrelen. Die van mij kunnen het heel goed met elkaar vinden, dus die zullen het wel grappig vinden als ik een woord bedenk voor wat ze van elkaar zijn.