waarom hebben sommige mensen rijbewijs B die geldig is tot 10 terwijl sommige anderen hebben alleen voor vijf jaar?

Ik heb examen gedaan voor de vierde keer in december 2014 en heb rijbewijs aangevraagd bij de gemeente,
maar die is geldig tot vijf jaar (2019).
En vriend van me die ook in begin januari examen heeft gedaan en geslaagd
heeft rijbewijs gekregen die geldig is binnen tien jaar tot 2025.

9 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afhankelijk van leeftijd of beperkingen.

Het beste antwoord

Normaal gesproken is een rijbewijs-B tien jaar geldig, tenzij er beperkingen zijn opgelegd aan de rijgeschiktheid door het CBR. Dat is bij bepaalde aandoeningen standaard zo, en ook wanneer iemand ouder is dan 75, dan is het rijbewijs maar vijf jaar geldig (was tot voor kort 70). Er zijn ook aandoeningen waarbij iemand in eerste instantie voor één jaar rijgeschikt verklaard wordt, en daarna wanneer er geen wijzigingen zijn in de situatie voor drie jaar, en daarna steeds voor vijf jaar. Bij andere aandoeningen is de rijgeschiktheid standaard vijf jaar. Daarna moet dan een nieuwe verklaring van geschiktheid worden aangevraagd voordat het rijbewijs verlengd kan worden.

Waarschijnlijk heb jij een zodanige aandoening of respectabele leeftijd dat je beperkt rijgeschikt bent volgens het CBR. Soms is dat in combinatie met andere beperkingen (bijvoorbeeld dat je alleen mag rijden met bepaalde aanpassingen in de auto zoals extra stuurbekrachtiging, handgas of een automatische versnelling, of dat je geen personenvervoer mag doen) en soms is het alleen de beperkte geldigheidsduur die je opgelegd krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Lies12 ook mijn rijbewijs is maar 5 jaar geldig afgegeven 3 jaar geleden. Heb echt geen beperking of andere maatregel.
Nuur
9 jaar geleden
Cbr bepaald dus of het 10 jaar of 5 jaar wordt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb jij een beperking, Nuur?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Soms is de beperkte geldigheid de enige beperking van het rijbewijs. Bijvoorbeeld diabetici die normaal gezien geen hypo's hebben of mensen met epilepsie die al lange tijd aanvalsvrij zijn, kunnen voor hooguit vijf jaar worden goedgekeurd. Daarbij hoef je geen andere beperking te hebben, hoewel bij mensen die pas na de nieuwe regeling van 2000 voor het eerst zijn gekeurd, vaak een code 100 (geen beroepsmatig gebruik) krijgen opgelegd. Rijbewijzen uit groep 2 (C en D) zijn trouwens altijd maar vijf jaar geldig (is sinds een paar jaar, dacht ik). Dan staat op je rijbewijs bij de andere categorieën wel dat het langer geldig is, maar moet je toch na vijf jaar een nieuw rijbewijs halen omdat voor één of meer categorieën de geldigheid korter is dan die tien jaar.
Nuur
9 jaar geleden
Ik heb een van 10 jaar geldig
Alma65
maar sommige mensen 5 jaar en sommige zelfs 3 jaar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron, dat klopt, de nieuwe regel is per 1 januari 2014 van kracht. Een nieuw rijbewijs wordt sedert 1 januari 2014 normaal gesproken voor 10 jaar geldig voor bestuurders tot 65 jaar.
(Alle medische uitzonderingen laat ik in jouw geval weg, je zegt dat je die niet hebt).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Nuur, neen hoor het CBR bepaalt de geldigheid niet. De geldigheid waarop het CBR een rijbewijs afgeeft is gebaseerd op artikelen in het "Reglement Rijbewijzen".
Of een rijbewijs wordt afgegeven met een kortere geldigheidsduur dan de normale 10jaar wordt bepaald aan de hand van medische keuringen.

Andere antwoorden (1)

Rijbewijzen die vóór 1 januari 2014 zijn verlengd, werden voor vijf jaar afgegeven.
Deze termijn en nog enkele regels voor verlenging zijn per 1 januari gewijzigd:

Vanaf 1 januari 2014 betekent dit voor bestuurders:
Jonger dan 60 jaar​ Wordt het rijbewijs verlengd nog voor het 60ste levensjaar dan is het rijbewijs 10 jaar geldig en hoeft niet gekeurd te worden.​
Tussen 60 en 65 jaar Bij verlenging van het rijbewijs is dit 10 jaar geldig. De medische keuring is niet nodig​
Tussen 65 en 70 jaar Het nieuwe rijbewijs is geldig tot 75 jaar. Een medische keuring is niet nodig.​
Tussen 70 en 75 jaar Het verlengde rijbewijs is 5 jaar geldig. Er hoeft alleen medisch gekeurd te worden als het oude rijbewijs verloopt op de 75ste verjaardag of daarna.​
75 jaar of ouder​ Het rijbewijs is 5 jaar geldig en een medische keuring is verplicht in alle gevallen.​

Toegevoegd na 13 minuten:
Als een rijbewijs vijf jaar geldig is dan is de aanvrager 70jaar of ouder,
of
het rijbewijs is korter dan 10 jaar geldig vanwege een medische aandoening of medicijngebruik. De rijbewijskeuring bij velenging blijft verplicht.

Toegevoegd na 59 minuten:
bij velenging = bij verlenging
Voor de geldigheidstermijnen zie Besluit van 30 mei 1996, houdende uitvoering van de Wegenverkeerswet 1994 (Reglement rijbewijzen) zie artikel 24 en 25.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/HoofdstukI/6/Artikel24/geldigheidsdatum_30-01-2015