Wanneer moet ik mijn zorgverzekering aanvragen?

Hallo,

Ik word in maart 18 jaar oud. Ik heb nu al van alles geregeld en het enige wat ik nog moet gaan regelen is mijn zorgverzekering. Ik zit bij zilveren kruis Achmea en ik wil graag hier blijven, maar dan met een andere polis dan dat mijn moeder heeft. Hoe kan ik dit regelen via het internet? En hoelang van te voren moet dit gebeurt worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Iedereen die 18 wordt kan zijn eigen verzekering afsluiten. In dat geval word je verzekeringnemer en betaal je je eigen premie: Je start dus eigenlijk nergens en je kan gewoon je eigen zorgverzekering samenstellen, als je zorgt dat jij je oude 'kinderverzekering' op tijd zelf afsluit: Als je in de maand dat je jarig bent (of ervoor) geen wijziging aan Achmea doorgeeft, kun je je pakket niet meer wijzigen tot 1 januari 2016. Je houdt dan de basisverzekering en de hoogste aanvullende verzekering van je ouders. Zij gaan hiervoor betalen. Tandartskosten worden niet langer vergoed tenzij je je ouders vraagt dit te wijzigen. Het handigste is om contact op te nemen met Achmea om zo je nieuwe zorgverzekering af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/contact/Paginas/default.aspx
Dit kan je overigens online regelen: tabje 'wijzigingen'. Als je in maart jarig bent is het handig om nu alvast te kijken of je de verzekering kan wijzigen: Je nieuwe verzekering gaat dan in als je 18 bent geworden.
ronron1212
9 jaar geleden
Hoezo gaan de ouders betalen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je niks wijzigt dan worden de kosten van de verzekering van het opgegeven bankaccount afgeschreven, dus het account van je ouders. Je ouders zouden het bedrag natuurlijk kunnen terug vragen van jou maar in eerste instantie wordt het bedrag van hun rekening afgeschreven lijkt me.
ronron1212
9 jaar geleden
Premie zorgverzekering betalen als je 18 wordt Als je 18 wordt, moet je dus zelf je zorgverzekering afsluiten. Je moet dit doen per de eerste dag van de daarop volgende maand. Als je bijvoorbeeld op 5 maart 18 jaar wordt, moet jij je per 1 april zelf verzekeren. Bij de meeste zorgverzekeraars is het mogelijk om je huidige zorgverzekering stop te zetten. Je kunt dan overstappen naar een andere verzekering. De ervaring leert echter dat verzekeraars hier verschillend mee omgaan. Wij adviseren je daarom eerst contact op te nemen met je verzekeraar voordat je overstapt.
De verzekering weet de leeftijd en haalt de 18 jarige van de polis