Hoe komt het dat getuigen zo snel een kalasjnikov kunnen herkennen?

De kalasjnikov is de laatste tijd regelmatig in het nieuws. Vaak lees je dan dat er volgens getuigen met kalasjnikovs werd geschoten. Vandaag las ik zelfs dat een getuige *hoorde* dat er met een kalasjnikov werd geschoten. Is het voor een leek inderdaad zo makkelijk om een kalasjnikov van een willekeurig ander automatisch vuurwapen te onderscheiden?

bamibal
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De getuigen waar je het over hebt leven vaak in oorlogsgebieden. Als je in zo'n gebied woont, zie je regelmatig bewapende mensen rondlopen. Je zult dan de wapens vanzelf leren herkennen, vooral de veelgebruikte wapens.

Vergelijk dit met jou: jij zult op straat direct zien of een auto die veel lawaai maakt en die felle knipperende lichten heeft een ambulance, een politie-auto of een brandweerauto is - omdat je die voertuigen vaak ziet en ze dus hebt leren herkennen. Iemand die uit een heel andere cultuur komt en hier op straat zo'n auto voorbij ziet komen zal niet direct weten wat voor auto dat is.

Daarnaast zijn er getuigen die niet spontaan zeggen dat iemand een kalashnikov gebruikte, maar die het gebruikte wapen wel kunnen aanwijzen wanneer de politie ze ondervraagt. De getuige zegt dan "het was geen pistool maar een groot ding, het leek meer op een geweer, maar dan wel anders dan een jachtgeweer". De agent laat vervolgens een aantal plaatjes zien van wapens die aan deze omschrijving voldoen, waarna de getuige de kalashnikov aanwijst.

Mensen die aan het geluid kunnen herkennen welk wapen het is, zijn natuurlijk "ervaren getuigen", om het zo maar te noemen. Feitelijk is dat triest, maar het is helaas de realiteit in (te veel) delen van de wereld.

Cryofiel
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Een AK-47 is inderdaad relatief goed herkenbaar. Hij ziet er uit als een klassiek geweer met een houten kolf, maar dan met als extra een pistoolhandgreep, en heel opvallend is het karakteristiek gebogen magazijn met de voorraad patronen. Ik vermoed dat mensen al gauw bij zo’n gebogen magazijn aan een Kalashnikov denken, en in veel gevallen klopt dat ook.
http://amhistory.si.edu/militaryhistory/img/media/574_l.jpg
http://amhistory.si.edu/militaryhistory/collection/object.asp?ID=654 Soortgelijke wapens zien er in de meeste gevallen toch wat anders uit (zoek maar eens op afbeeldingen met als zoekterm "automatic rifle"), met ander woorden: een Kalashnikov is zeer herkenbaar zoals ook een Dakota een relatief herkenbaar klassiek verkeersvliegtuig is (nou ja, wás).