Waarom was er in Europa geen slavernij?

Na de val van het Romeinse Rijk verdween slavernij uit Europa, en kwam nooit meer terug.
Ook nadat we weer begonnen met slavernij in Amerika en slavenhandel, werd slavernij in Europa zelf niet opnieuw ingevoerd.

Hoe kan dat? Welke oorzaak, welk proces zit hier achter?

8 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1833 - De slavernij wordt afgeschaft in het Britse rijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
(28 augustus 1833) Wikipedia.
tinus1969
8 jaar geleden
@HappyBram.
Er was geen slavernij in het (Europese deel) van het Verenigd Koninkrijk. In 1833 werd de slavernij afgeschaft in de Britse koloniën., zoals Guyana.
Dat is het punt; waarom was er nooit slavernij in Europa zelf?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lijfeigenschap, wat vaak wordt geassocieerd met de middeleeuwen ligt toch heel dicht tegen slavernij aan.
tinus1969
8 jaar geleden
@iHave, maar het is geen slavernij. En lijfeigenschap kwam lang niet overal in Europa voor; een groot van Europa was feodaal, met horigen. Horigen zijn mss niet vrij, maar nadrukkelijk ook geen slaaf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Tinus
Een horige is wat anders dan een lijfeigene en staat inderdaad wat verder van slavernij af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Loomslaaf Mullog meld zich.

Antwoorden (3)

Een andere naamgeving . Lijfeigenen ,horigen , aanhorige . De adel , had stukken grond en ieder persoon daarop was Vd eigenaar Vd grond . Er was niet of nauwelijks recht voor die aanhorige . Had de landheer knechten of bedienden nodig die werden rond het kasteel gevorderd .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Het was meer dan een andere naam: Horigen waren nadrukkelijk geen bezit. Er waren bovendien ook geen huisslaven; horigen waren per definitie boer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze mochten het domein niet verlaten . Er was niet of nauwelijks geld in omloop . Moesten de grond verbouwen en mochten bij genoeg opbrengsten zelf wat houden . Later werden het langzaam een soort pachters in het gunstigste geval . Misschien beter een slaaf de slavenhouder zorgde voor z'n bezit .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Google lijfeigenen . Ja slaaf had door de bijbel in andere klank . Maar het woord slaaf komt voort uit de naam Slavisch persoon . De Friezen stonden bij de Romeinen bekend als leverancier van goede slaven !?ja handel ! Tot in de late middeleeuwen werden er huis slaven gehouden in Nederland . Tot dat het expliciet verboden werd . Dat laatste waren vaak Slaven uit Afrika of Noord-Afrikanen . Tot zo 1781 toen werd er het recht op eigen bezit en bij een baas weg gaan door de wet geregeld . De wet stelde nog niet voor maar toch . De rechter was vaak de lokale landheer :(
Er wordt geschat dst er momentee nog ongevee 880.000 slaven in Eurpa zijn. Hoezo afgeschaft?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Volledige slavernij is al 15 eeuwen illegaal. Dat illegale dingen toch gebeuren doet daar niets aan af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag is of slavernij bestaat. Niet of het illegaal is.
De belangrijkste reden waarom Europa al lang geen slavernij meer kent is het feit dat hier lastdieren gebruikt konden worden om zwaar werk te doen. Dat is altijd gemakkelijker en goedkoper dan je medemensen uitbuiten. Slavernij komt van oudsher vooral voor in gebieden waar het niet mogelijk is om dieren te houden, bijvoorbeeld in tropisch Afrika. Daar komt de tseetseevlieg voor, die bij vee slaapziekte veroorzaakt en het houden van vee daardoor onmogelijk maakt. Het is niet voor niets dat de slaven die in de afgelopen eeuwen naar Amerika zijn vervoerd, uit Afrika werden gehaald. Indianen waren veel makkelijker te pakken te krijgen, maar zij waren van huis uit geen slavernij gewend, leverden slecht werk en ontsnapten voortdurend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Waarom was er dan wel slavernij in het Romeine Rijk? Of in Al-Andalus en de 'Barbary Coast'? En waarom kwam er dan slavernij in Zuid-Amerika? de Conquistadores namen zowel slaven als lastdieren mee.