Waarom is blok 10 in Auschwitz niet toegankelijk voor publiek?

Onlangs ben ik in Auschwitz geweest om een kijkje te nemen in de horror hoofdstad van de wereld in WOII. Tot mijn verbazing zijn enkele panden in Auschwitz 1 niet voor publiek toegankelijk. Wie weet waarom dit is..?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.5K
paulus811
8 jaar geleden
Goeievraag. Ik kan wel vinden dat het sinds januari 2012 gesloten is (zelfs personeel mag er niet meer in), maar ik vind nergens waarom het gesloten is. Bij het zoeken krijg je ook een idee van wat daar gebeurd is en dat moet de hel op aarde zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goeie vraag! +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen antwoord gevonden, wel een link : http://www.neledelva.be/reisverhalen/Auschwitz-Birkenau.html

Antwoorden (2)

misschien omdat er gruwelijke medische experimenten werden uitgevoerd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daarom JUIST transparantie toch? Zodat we die dingen nooit vergeten. Lijkt me geen goede reden om de deuren te sluiten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@richard1234, dat zou ook een heel goede reden hebben kunnen zijn. Datgene waar bezoekers nu nog mee worden geconfronteerd tijdens de rondleidingen zijn al gruwelijk genoeg. Men hoeft niet te vergeten, al heeft men het niet met eigen ogen gezien.
In blok 10 van Auschwitz waar de medische experimenten werden uitgevoerd, hangen geschreven verhalen door middel van brieven van de slachtoffers die de SS-experimenten hebben overleefd.
Er zijn ook foto’s bewaard van slachtoffes o.a. kinderen die deze experimenten niet hebben overleefd. En gestorven zijn onder de meest gruwelijke omstandigheden.
Het bezichtigen van dit Blok, waarvan de ramen al tijdens het uitvoeren van de experimenten waren dichtgetimmerd, voegt niets toe aan de bezichtiging zoals deze nu is.
Uit privacy-overwegingen en piëteit voor al deze slachtoffers blijft Blok 10 nog jarenlang hermetisch gesloten.