Hoe wordt er in de gaten gehouden of mensen die in de bijstand leven niet toch een baan hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Door inkomsten op te laten geven door bijstandsgerechtigden.

Door gebruik te maken van bestanden die de salarisadministratie van een bedrijf maandelijks moet insturen naar de Belastingdienst. Dan is (met als sleutel het BSN-nummer) eenvoudig te zien of een bijstandsgerechtigde heeft "vergeten" inkomsten op te geven.

Als een werkgever echter ervoor kiest om te frauderen (verloning werknemers buiten de boekhouding houden) en samenspant met een frauderende bijstandsgerechtigde ziet de gemeente dat niet.

Uit huisbezoeken kunnen ook aanwijzingen voor fraude naar voren komen ("waar is die dure breedbeeldtv van betaald, die designmeubels en die auto")

Er bestaat ook nog een "kliklijn".
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Auto's zien ze trouwens via het RDW als die op jouw naam staat, plus de waarde van de auto. Als die auto op een andere naam staat, dan ben je slim bezig, bij wijze van spreken. RDW is verplicht om alles door te geven. Er kan een luxe merkauto voor de deur staan maar ze kunnen je niks maken als het niet op jouw naam of een inwonende staat.
Als je een baan hebt dan betaalt je werkgever belasting. De administraties van de belastingdienst en de uitkerende instanties zijn gekoppeld, dus daar is de eerste check.

Dan heb je de mogelijkheid tot zwart werken, daar wordt altijd naar gespeurd, onafhankelijk of het iemand betreft die een uitkering heeft of ander 'wit' werk. Die opsporingsmethoden zijn uitgebreid, deels berust dat op meldingen van burgers, maar deels ook op onderzoek door opsporingsambtenaren (sociaal rechercheurs).