Is een slaappatroon van 4 uur s´nachts slapen,in de ochtend 1 uur slapen en s´middags nog een half uur slapen ongezond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hoeft niet . Er is iemand die een patroon van Powernaps van ongeveer 20 minuten gedurende de hele nacht en dag heeft ontwikkeld en die claimt met de helft minder slaap toe te kunnen.

Maar je dromen komen vooral in het tweede deel van de nacht . Voor wetenschappers die dit onderzocht hebben, kunnen dromen een belangrijke aanvulling voor je lichaam zijn ( onbewuste verwerking van overdag verkregen informatie door je onderbewuste ) . Dan is het niet goed om kort te slapen.

Maar iedereen heeft een eigen slaappatroon waar hij zich prettig bij voelt. Ik zelf slaap soms overdag . Ik heb daar in het geheel geen problemen mee.

Verder is het zo dat volgens sommige "slapologen" de slaap je "accu" bijvult . Als je accu maar lang genoeg bij gevuld wordt , is het goed. Dus , jouw patroon van 4 uur slaap en twee dutjes zou je "accu" prima kunnen bijladen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als degene die dit slaappatroon aan houdt zich er goed bij voelt en voor de rest goed kan functioneren, dan lijkt me dat geen probleem. Als dit slaappatroon gedwongen aangehouden wordt dan lijkt het me niet zo gezond omdat 4 uur slaap snachts erg kort is en het lichaam niet voldoende tijd heeft om uit te rusten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een gemiddelde persoon is dit ongezond.
Je lichaam heeft die slaap nodig, zal met te weinig slaap minder functioneren. verminderde concentratie en prestatie, sneller ziek worden, korter leven.

Misschien dat dat niet voor iedereen geld, maar het is nu lastig in te schatten wat het effect op de lange termijn is.