Waarom wordt er vaak sterk verouderde stereotype omgangsvormen gebruikt bij veel stripverhalen, verhalen in de boeken, speelfilms, enz.?

De sterk verouderde stereotype omgangsvormen zijn bijvoorbeeld: "tante / oom" zeggen, "u / uw" zeggen tegen de artsen, enz. Tegenwoordig gebruikt niet iedereen deze verouderde omgangsvormen. Maar dat zie je wel vaak in de stripverhalen, boeken, speelfilms op TV, verhalen in de tijdschriften, enz. Dit vind ik zeer irritant. Waarom doen ze dat? Ik zou het graag willen dat ze hiermee gaan stoppen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit vind ik ouderwets. Mijn kennissen en ik zelf zeggen gewoon "je / jou" tegen artsen als wij elkaar kennen. Wij hebben toch geleerd dat je "je / jou" tegen iemand zegt als je hem/haar kent. Verder vinden wij het helemaal niet belangrijk bij wie dat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor suus,je bent niet ouderwets.Zo hoort het.
Cryofiel
13 jaar geleden
Inderdaad, zo hoort het. Zomaar "jij" tegen een arts zeggen, dat is bot. Anoukje, als ik met mijn handen vol spullen sta en door een deur moet, en ik wil jou vragen of je die deur even voor mij wilt openhouden, dan zeg ik toch ook niet: "Hee, troela, houd die deur eens voor mijn open, ja!" Da's ook een kwestie van (on)beleefdheid cq botheid. En oom/tante zeggen - da's toch heel normaal? Hoe moet je anders je ooms en tantes noemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat in jouw omgeving blijkbaar niemand zich aan de gangbare beleefdheidsnormen houdt, betekent niet dat niemand dat doet of dat dat ouderwets zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"jij" zeggen is niet altijd onbeleefd of bot. De artsen met wie ik heb gesproken, hebben helemaal geen bezwaar als ik "je / jou" zeg. Dit hebben ze bij mij aangegeven. Mijn kennissen en vrienden doen dit precies hetzelfde. Dat doen wij als wij elkaar kennen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Waarom heb je het dan over "sterk verouderde omgangsvormen"? Waarom wil je dat anderen ermee stoppen, alleen omdat in *jouw* kringetje wel 'jij' mag worden gezegd? De hele wereld heeft zich maar aan Anoukje aan te passen - is dat dan wel een beleefde houding?

Antwoorden (5)

Stripverhalen, met name die van Disney zijn vaak niet nieuw, maar komen van de plank en worden opnieuw uitgegeven. De tekst wordt vervolgens niet in zijn geheel aangepast.

Bij de nieuwere verhalen wordt de tekst zo tijdloos mogelijk gehouden, zodat ook deze verhalen in de toekomst nogmaals gebruikt kunnen worden, zonder dat er veel werk in gaat zitten, om heel de tekst te gaan herschrijven.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik noem dat geen "verouderde" omgangsvormen.

Waarom zou je iedereen en overal met "je" en "jouw" aanspreken?
En waarom vind je dat zo irritant?

Het heeft met beleefdheid te maken,
met onderlinge verhoudingen,
met gewoonten.

Ik ben mijn ouders op een gegeven moment met "je" gaan aanspreken. Maar mijn zus is haar hele leven "u" blijven zeggen tegen dezelfde ouders. Daar is geen onderscheid in respect. Het is gewoon hoe je dat aanvoelt.

Neefjes en nichtjes zeggen "jij" tegen mij, maar ze horen wel te weten dat ik hun tante ben en niet zomaar
een vriendinnetje.

Ik zeg geen "u" tegen een snotneus van 24 (ha, ha grapje) omdat die toevallig arts is. Maar tegen sommige artsen - of andere mensen - zeg ik wel 'u'.

Het onderscheid tussen "u" en jij is al een stuk minder dan vroeger. Maar beleefheid is van alle tijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie niet in waarom het onbeleefd is om jij tegen iemand te zeggen. IK vind het onbeleefd dat mensen U tegen mij zeggen, ik ben toch geen ouwe lul?? Dus wat men onbeleeft vindt is persoonlijk. Uw mama heeft u ooit aangeleerd dat dat beleefd is dus dan is dat maar zo. Mijn neef en nichtje noemen me gewoon bij mijn voornaam en tuurlijk moeten ze weten dat ik hun oom ben maar dat heeft niks met je of u te maken. Ons zoontje leert zowel onze voornaam als papa en mama en mag zelf kiezen wat ie gebruikt, dan hoeft ie ook niet te denken dat ik een vriendje ben want dat kun je op hele andere manieren laten blijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus eigenlijk wil je dus ook zeggen dat Engelstaligen onbeleefd zijn, die kennen alleen "you".
Je bent even jouw tijd vooruit, het komt wel weet ik uit ervaring. In Denemarken, waar ik vandaan kom, was het ook gebruikelijk U te zeggen. Dat hele woord bestaat niet meer in de deense taal. Alleen tegen de koningin. Dus iedereen bij voornaam noemen is daar nu normaal. Maakt niet uit wie of wat. Hier doe ik uit beleefdheid de U-vorm tegen een dokter bijv. , maar van binnen denk ik wat anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die omgangsvormen zijn niet verouderd, maar getuigen gewoon van respect voor elkaar. Ik vind het de normaalste zaak om bv tegen een arts U te zeggen als ik bij hem op spreekuur kom. Dat kinderen hun oom aanspreken met bv "oom Jan", i.p.v. met "Jan" is ook niet meer dan normaal. Ikzelf heb tegen mijn ouders wel altijd jij en jou gezegd, maar ik sprak ze niet bij de voornaam aan. Tegen grootouders en ooms en tantes moest ik overigens wel U zeggen. Niks ouderwets aan, gewoon een kwestie van respect en beleefdheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het gros van de mensen nog WEL de formele variant gebruikt, uit respect danwel omdat het hun zo geleerd is. De tijd zal ons leren of we weer helemaal terug slaan naar de 'u' variant, of dat we op een spoor zitten waarop de u gaat verdwijnen. Op dit moment houden de tijdschriften de formele versie aan, omdat vooral de ouders van kinderen de U vorm nog belangrijk vinden. En wie betaalt het satripboek nog heel vak.. Juist. De ouders :D