Mag een Nederlandse politicus privé goederen declareren?

Een Ray Ban zonnebril van meer dan 100 euro bijvoorbeeld, ook al is deze tijdens een dienstreis gestolen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het ministerie van Financiën verzekert zijn medewerkers die op dienstreis gaan niet bij een verzekeraar, maar neemt zelf het risico. Dat scheelt premies en uit dat voordeel worden de claims betaald. Om die reden is ook de Ray-Ban-zonnebril van minister Wouter Bos door het ministerie vergoed, toen hij die tijdens een dienstreis naar Brussel verloor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Het woord zegt het al; PRIVE goederen.
Niet dus.

Toegevoegd op 25-06-2009 09:43:50
Het zegt trouwens heel veel over de integriteit van wouter bos. Hij lult alsof hij opkomt voor de mensen die minder te besteden hebben, maar intussen declareert hij wel op hun kosten een prive zonnebril.
Het zegt ook veel over de algemene moraal die er in den haag heerst. Ik heb wel eens bij de debiteuren administratie van buitenlandse zaken mogen werken, en ik kan je zeggen dat het echt schandalig is hoe sommige volksvertegenwoordigers met ons belastingeld prive zaken bekostigen.
Bah!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze declaraties worden betaald vanuit de ontvangen belastinggelden. Ik denk dan ook dat een politicus als publieke figuur zeer integer moet zijn met declaraties.

En een Zonnebril die wordt gestolen tijdens een dienstreis kan gewoon bij de verzekering worden opgegeven?!

Toegevoegd op 25-06-2009 09:44:42
conclusie: NEE
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de verzekering te kunnen aanspreken - ook van het ministerie - moet er eerst worden gedeclareerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
huh? Waarom?
Niet bij mij, de belastingbetaler.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
veel middenstanders trekken ook hun prive aankopen vaak af van de belasting.
mag dat dan ook niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet over van de belasting aftrekken, maar over volledige betaling los van andere inkomsten. Aftrekken betekent: verrekenen met inkomsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat mag ook niet. Als ondernemer heb ik dat zelf ook nooit gedaan. En veel middenstanders weten ook wel beter. Overigens zoals maxwellchrist al zegt, dit is een totaal ander issue.
Nee, natuurlijk niet. Maar het oplichten van de verzekering lijkt afen toe wel een nationale sport, als ik zo om me heen kijk. Getverrejekkie.
En als ideologie je iets waard is, zou je je toch afvragen waarom een socialist niet gewoon een functionele zonnebril van een tientje koopt in plaats van een stukkie kouwe kak van 100 euro. Lijkt me ook een beter voorbeeld voor de achterban.
Maar laten we het maar niet over salonsocialisme hebben. Integere politici zijn op de vingers van één hand te tellen.

En trouwens, als je de linkse kerk mag geloven, lok je misdaad toch zelf uit als je ergens dure dingen laat liggen ? Of je fiets niet op slot zet, of je deur open laat ?? Is toch je eigen domme schuld ?? Het is toch ONZE schuld , en niet die van de 'gelegenheidscrimineel' ?

Met een eerste levensbehoefte als een Rayban op straat lopen is toch bewust de 'zwakke' medemens blootstellen aan een verleiding die ze in dit arme land onmogelijk kunnen weerstaan ?? En dan is het toch logisch dat de 'dader' (die dan ineens toch ook slachtoffer is) gecompenseerd wordt ??

Sorry, maar ik word hier altijd een beetje balorig van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het oplichten van de verzekering vind ik een zwaar vergrijp. Premies gaan hierdoor omhoog en het gaat ten koste van eerlijke mensen, een uitholling van zekerheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens, ik vind het walgelijk. Maar probeer er maar eens wat van te zeggen......
paulus811
14 jaar geleden
Grappig, met de eerste helft van je betoog ben ik het roerend eens. Met het tweede totaal niet. Ik vind dat iedereen de vrijheid moet hebben spullen te kopen die hij of zij wil. Dat dat soms goedkoper kan, is geen vrijbrief om de spullen te mogen stelen. Als 'de zwakke medemens' dat niet kan aanzien, moet ie z'n stinkende best doen om t zelf beter te krijgen, maar blijf met je poten van mijn spullen af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ey Marleen, ik begin te vermoeden dat niet iedereen je cynische ondertoon te pakken heeft:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over oplichting van de verzekering gesproken: ik heb eens van een verzekeringsmeneer gehoord dat er jaarlijks meer Raybans worden geclaimd bij verzekeringen dan er verkocht worden. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat de politie daar actief toe aanzette. Bij de buurvrouw was een autoruitje ingetikt. Toen ze de politie bij het opmaken van de aangifte vertelde dat haar zonnebril uit die auto gestolen was, zij de agent: "Dat was een Rayban, toch?" Zij zei heel eerlijk dat het een simpele goedkope zonnebril was, waarop de agent met een vette knipoog volhield "Nee mevrouw, dat was gewoon een Rayban" en die fictieve Rayban ook in de aangifte opnam...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Paulus : je denk toch niet dat IK zo denk ? IK stóór me juist mateloos aan die gedachtegang, die echter vrij normaal schijnt te zijn.
@ jij : ja, grappig : mensen nemen me serieus als ik de groote onzin uit loop te kramen . Effe goed lezen jongens, vooral ook de laatste zin.
@Suzy ; klopt ook, en niet alleen Raybans
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat deze discussie deze kant is opgegaan.
paulus811
14 jaar geleden
@Marleen, ik lees t nog eens goed en je hebt gelijk, dus hierbij mijn excuses. Het minduimpje zet ik bij een ander antwoord weer omhoog.
het mag natuurlijk niet!Maar ben bang dat het overal gebeurt. Ben vooral benieuwd naar de euro parlementariers!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat zou inhouden dat straks alles gedeclareerd wordt.

Als een zonnebril tijdens een (dienst)reis wordt gestolen dan kan je dat via de reisverzekering declareren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten we even niet uit het oog verliezen dat de bron van dit bericht de Telegraaf is, in mijn ogen toch vooral een sensatiekrant.

Zolang de details onbekend zijn vind ik het niet fair om te roepen dat hier iets onwettigs is gedaan. Misschien heeft W Bos de bril betaald met een credit card van de overheid en het bedrag later teruggestort.

Ik ben echt niet naïef of goedgelovig en stem een heel andere kleur, maar kan in mn stoutste dromen niet voorstellen dat W Bos zijn carrière op het spel zet voor een zonnebrilletje.

Dat kadootjes voor geboortes, huwelijken en andere hoogtijdagen van werknemers door een werkgever worden betaald is echt niet zo heel gek. Als je dat vertaald als 'prive goederen declareren' krijgt het ook wel direct een negatieve lading.

Wat misschien interessant is, is om de richtlijnen in te zien die hiervoor bij overheidsinstanties bestaan. Pas dan kun je toetsen of de uitgaven toelaatbaar zijn, of wellicht de regels te ruim.

Zomaar iets gaan toeteren over een zonnebril vind ik onjuist.
paulus811
14 jaar geleden
Nee, daar zijn declaratieregelingen niet voor bedoeld. Als de huidige regels dit soort misbruik van belastinggeld wel toestaan, moeten die nodig aangescherpt worden.

Als mijn zonnebril wordt gestolen, krijg ik ook geen nieuwe van mijn werkgever, en terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alsjebliefffttttt zeg, ik hoop niet dat de tweede kamer op dit soort futilitieten in gaat zoals in engeland. Net weer veeeeeeel te lang lopen zaniken over een brandje. Laat ze in godsnaam ons land besturen en zo goed en snel mogelijk uit de crisisi halen en BESTUUR het land. Er is werkelijk veel te veel aandacht voor het randgebeuren. Ik zou zeggen dat zun reisverzekering het zou moeten vergoeden, en dat de reisverzekering wel betaald moet worden door de staat omdat ie regelematig moet reizen voor zijn werk. Maar alsjeblieft geen engelse toestanden hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag jij, als jij tijdens een dienstreis iets van jezelf verliest - het is wellicht gestolen - dat declareren bij je werkgever die daarvoor is verzekerd? Als je op deze vraag "ja" zegt, dan heb je m.i. ook het antwoord gegeven op je vraag.

Dat wil zeggen... op vraag zoals je deze in combinatie met je toelichting stelt. In ALGEMENE zin zou je kunnen zeggen/vinden dat een politicus net als elke andere werknemer dat mag declareren, hij of zijn ook mag declareren.

Het feit dat een politicus betaald wordt door de belastingbetaler, is daarbij niet relevant. Want dat worden veel meer mensen in ons land: alle (semi-)ambtenaren maar ook voetballers die bij prof-clubs werken die door welke omstandigheid dan ook door hun gemeente worden gesubsidieerd... etc.

Toegevoegd op 26-06-2009 06:28:02
Overigens... een en ander moet natuurlijk wel integer en dus eerlijk gebeuren. Maar dat moet altijd en door iedereen, toch?