Heeft IJsland gelijk door voorwaarden te stellen aan het terugbetalen van de Icesave depositogarantie schuld ?

IJsland heeft bekend gemaakt dat het voorwaarden gaat stellen aan het terugbetalen van het voorschot van de depositiegarantie die de regering van Nederland heeft voorgeschoten. IJsland zegt nu dat de betalingen niet meer mogen bedragen dan 2 procent van de economische groei vanaf 2016. Maar voorlopig krimpt de IJslandse economie met 10 -20 %.
Zijn de IJslanders zelf niet onschuldig aan het excessieve uitbreidingsgedrag van hun banken? Moeten we niet overwegen kwijt te schelden ( 1,3 miljard Euro ) .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

V|olgens mij heeft het probleem meerdere kanten.
1 de spaarders die voor een procentje meer naar het buitenland zijn gegaan.
2 de toezichthouder(s) die beter op hadden moeten letten.
3 de bankiers van icesave?

4 de sukkels die de rekening mogen betalen. (de belastingbetalers in Ijsland, GB en natuurlijk NL)

Natuurlijk heeft de bevolking van IJsland gelijk, zij mogen de rekening van een paar handige en snelle bankiers betalen. In hoeverre blijven de bankiers buiten schot?
Natuurlijk hebben de spaarders gelijk als zij stellen dat zij hun spaargeld terug willen. Maar ik vind dat daar een gedeelde verantwoordelijkheid speelt. Je neemt tenslotte risico door naar het buitenland te gaan.
Maar degenen die geen spaargeld hadden/hebben maar wel belasting betalen hebben part noch deel aan dit verhaal en mogen dus ook eisen stellen over de terugbetaling aan de staat.
Wederom doet zich de vraag voor in hoeverre de veroorzakers van deze situatie zelf de dans weten te ontspringen danwel ontzien worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De IJslanders dragen in overgrote meerderheid geen verantwoordelijkheid voor de buitenlandse avonturen van hun bankiers, maar dreigen daar wel extreem zwaar voor te moeten boeten. Om een idee te geven: het is alsof de Nederlandse bevolking 200 miljard euro aan extra schuld voor de kiezen krijgt. IJsland verdient daarom compassie van veel grotere landen als Groot-Brittannië en Nederland.

Bovendien werkt een zo hoge schuld demotiverend, wanneer het gevolg daarvan is dat IJslanders de extra inkomsten uit economische groei jarenlang direct naar het buitenland zouden moeten overmaken. Het gevaar bestaat dan dat de regeling zo zwaar op de verzwakte IJslandse economie gaat drukken, dat die er onder bezwijkt. Dan zijn de grote schuldeisers nog verder van huis.

Dit betekent dat het niet realistisch is vast te houden aan de oorspronkelijke voorwaarden. Het gaat echter ook niet aan de rekening volledig neer te leggen bij de Nederlandse en Britse belastingbetalers. Zij zijn evenmin verantwoordelijk voor het faillissement van Icesave. IJsland zal hoe dan ook een deel van zijn schuld moeten voldoen. Maar een lastenverdeling die meer recht doet aan de geringe omvang en draagkracht van de IJslandse economie ligt in de rede.
Bronnen: