Maken ministers deel uit van de Staten-Generaal?

De Staten-Generaal bestaat uit de eerste en tweede kamer, mijn idee was altijd dat de ministers deel uitmaken van de tweede kamer, waardoor ze automatisch ook deel uitmaken van de Staten-Generaal. '
Nu heb ik recent iets opgevangen, dat de ministers geen deel uitmaken van de Staten-Generaal, omdat dit in strijd zou zijn met de trias politica van Montesqieu. wat is waar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

U heeft gelijk dat de Staten-Generaal bestaat uit de 1ste en 2de Kamer. De ministers (de regering) maken geen deel uit van de 2de Kamer. De regering heeft wetgevende bevoegdheid, zo vormt de regering en de Staten-Generaal tezamen de wetgevende macht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De grondwet op de Staten-Generaal, hoofdstuk 3, artikel 57 lid 2 zegt:

"Een lid van de Staten-Generaal kan niet tevens zijn minister, staatssecretaris, lid van de Raad van State, lid van de Algemene Rekenkamer, Nationale ombudsman of substituut-ombudsman, of lid van of procureur-generaal of advocaat-generaal bij de Hoge Raad."

Het antwoord is dus nee. De minister-president, de ministers en de staatssecretarissen samen vormen het kabinet.