Bestaat er een politieke tak van Socradem?

Socradem is een denktank die met democratiseren duurzaamheid wil bewerkstelligen. Maar bestaat er ook een politieke partij Socradem? En bestaan er politieke partijen die hetzelfde als Socradem willen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, die politieke tak bestaat niet, en zal er ook niet komen. Want zodra dat gebeurt, gaat Socradem in tegen de eigen beginselen. Je kunt duidelijk lezen dat Socradem veel kritiek heeft op de democratische structuur zoals we die nu hebben, en zodra Socradem via de politiek gaat proberen iets van de beginselen in de praktijk te brengen, zitten ze direct zelf in de "arrogantie van de macht".

Volgens mij is de site van Socradem geschreven door een eenling met creatieve, maar onhaalbare ideeen. In het ellenlange, en bijna onleesbare verhaal vol met taalfouten, kun je lezen dat er een basisinkomen voor iedereen moet komen, de manier van belasting betalen helemaal op de schop moet, en er een totaal nieuwe herverdelingsmachine moet komen.

Nergens valt te lezen, wie dit heeft geschreven, of welke mensen dit ook willen. Het idee is sympathiek, want kleinschaligheid, en een directe betrokkenheid van mensen b.v. via hun buurt, daar is niemand op tegen. Ook het gegeven, dat iedereen welkom is om mee te denken, ook al zijn je ideeen totaal anders, komt best vriendelijk over.

Als Socradem over een maand nog bestaat, dan zal het doel alleen maar zijn, om mensen aan het denken te zetten, en te discussieren via de site. Dit hele idee past aardig in de trend, om mensen aan het denken te zetten, over hoe allerlei zaken nu functioneren, en hoe het anders kan. Een soort occupy dus, maar dan niet in tentjes, maar op het internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De PvdA komt er qua gedachtegoed het dichtst bij.
Maar politiek is altijd complexer dan idealistische visies
Omdat in de politiek de harde keuzes gemaakt worden tussen een ideaal en de werkelijkheid en belangen van anderen met een andere visie