Wat gebeurd er nu eigenlijk in het Catshuis?

Ik snap dat geen antwoord gegeven kan worden over de inhoud, maar kan iemand in het kort uitleggen over welke onderwerpen er wordt gesproken, waarom over dit/deze onderwerpen juist in het Catshuis gesproken moet worden, en waarom het zo geheim wordt gehouden wat er besproken wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

De essentie is dat er niet bekend is waar over gesproken wordt.

Wat bekend is, is dat er bezuinigd moet worden en dat men over de invulling daarvan in het diepste geheim onderhandeld (de kiezer mocht toch eens meekrijgen wat er bekonkeld wordt).

Toegevoegd na 30 seconden:
onderhandelt, uiteraard.
rose
12 jaar geleden
Nederland komt dik geld tekort, dus de regering wil met voorstellen komen hoe ze 10 tot 15 miljard kunnen bezuinigen. (minder uitgeven en/of meer binnenhalen) De VVD, CDA en PVV hebben gezamenlijk een meerderheid in de Tweede Kamer, want die moet de plannen wel goedkeuren. Dus overleggen de leiders van deze drie partijen over wat de regering gaat voorstellen. Als ze het eens worden zal naar verwachting ook een meerderheid van de Tweede Kamer het plan steunen.
In feite zijn het onderhandelingen tussen deze drie partijen, en dergelijke gesprekken zijn nu eenmaal onmogelijk als heel het land meeluistert.
Of het democratisch is is een andere vraag.
teusvh
12 jaar geleden
Vertegenwoordigers van de 2 regeringspartijen (CDA en VVD), en van 1 gedoogpartij (PVV) onderhandelen, hoe er zó bezuinigd kan worden op de begroting, dat er straks geen tekort ontstaat van 4,6%. Dat gebeurt als er niet wordt bezuinigd. De onderhandelaars zijn Mark Rutte en Stef Blok (VVD), Maxime Verhagen en Sybrand van Haersma Buma (CDA) en Geert Wilders en Fleur Agema (PVV)

De 3 partijen zien in dàt er bezuinigd moet worden, alleen al om het feit, dat Nederland bij andere EU-landen er altijd op heeft aangedrongen om het financieringstekort onder de 3% te houden. Als we dat zelf nu niet doen, staan we een beetje voor aap. Dàt er bezuinigd moet worden, daar zijn ze het dus over eens, maar nog lang niet waarop en hoe.

Dat het gezelschap in het Catshuis zit, en niet in het "Torentje" op het Binnenhof, heeft te maken met het feit dat men de onderhandelingen in alle rust wil laten verlopen, buiten de hectiek van de dagelijkse politiek. Op het Catshuis kun je de pers ook veel beter ontlopen. Daar is niets vreemds aan; als het FNV in de problemen zit, gaan ze ook weleens een weekendje op de hei zitten, of op Texel.

Er worden geen mededelingen aan de pers gedaan, omdat die de onderhandelingen kunnen schaden. Zodra er iets bekend wordt over b.v. de kans op een verhoging van de pensioenleeftijd, of bezuiniging op ontwikkelingshulp, staat direct het hele binnenhof of het Malieveld weer vol met mensen die dat absoluut niet willen. Zoiets kan een van de onderhandelaars weer onder druk zetten, en dan schiet het helemaal niet op.

Bovendien staan bezuinigingsmaatregelen en allerlei andere plannen niet los vanelkaar. Daarom is het veel beter, om straks, als de onderhandelaars eruit zijn, de resultaten van het totale bezuinigingspakket te geven, zodat we er een veel beter oordeel over kunnen geven. Dat laatste geldt natuurlijk vooral voor de 2e kamer, want die moet de plannen goedkeuren.

De onderhandelingen zijn dus niet geheim, maar tijdelijk geheim. We moeten dus alleen maar even geduld hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor deze heel duidelijke uitleg!!