Heeft Nederland een uitleveringsverdrag met Aruba?

Ik ben namelijk gaan zoeken op www.minbuza.nl maar kan het antwoord hiervan nergens vinden.............

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (3)

Ja.

Gelet op het feit dat het Europees uitleveringsverdrag en de bijbehorende protocollen voor het gehele Koninkrijk gelden, wordt de goedkeuring van het Protocol dan ook voor het gehele Koninkrijk gevraagd.

De regeringen van Aruba en Curaçao hebben aangegeven medegelding van het Protocol voor hun land wenselijk te achten.

De overheid.nl

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/33198/kst-33198-1?resultIndex=3&sorttype=1&sortorder=4

Toegevoegd na 4 uur:
RIJKSWET CASSATIERECHTSPRAAK IN UITLEVERINGSZAKEN VOOR ARUBA, CURAÇAO EN SINT MAARTEN

http://www.st-ab.nl/wetten/0999_Rijkswet_cassatierechtspraak_in_uitleveringszaken_voor_Aruba,_Curacao_en_Sint_Maarten.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Aruba is namelijk geen buitenland, maar deel van het Koninkrijk der Nederlanden. Het Koninkrijk telt vier landen: Nederland (inclusief de Caribische eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba), Curacao, Aruba en Sint Maarten. Binnen het Koninkrijk heeft men vertrouwen in elkaars rechtspleging, dus verdachten die in het ene land worden gearresteerd worden naar het andere land overgebracht als de berechting daar moet plaatsvinden. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe of waar dat is geregeld, maar kan het wel opzoeken als dat nuttig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aruba is buitenland en geen onderdeel van Europa, maar wel een land binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Europese verdragen gelden dan ook niet zondermeer op Aruba. Aruba maakt ook geen deel uit van de EU.

Uitlevering van verdachten is geregeld in diverse regelgeving, maar de basis is te vinden in het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden. Binnen het koninkrijk word niet onder elkaar gehandeld op basis van verdragen.

Hoe die wetgeving in zijn werk gaat?
Een Rijkswet is geldig voor heel het Koninkrijk
Een wet is geldig voor alleen het Europese deel van Nederland en, tenzij anders bepaald, de BES-eilanden.
De andere landen binnen het Koninkrijk kunnen landsverordeningen vaststellen, die gelden alleen voor dat ene land (bijv. Aruba).