Om welke redenen stellen landen een visum verplicht?

Sommige landen eisen dat je een visum hebt; zonder visum mag je dat land niet binnengaan.

Een voorbeeld is Azerbaidzjan; zie bijvoorbeeld
http://www.goeievraag.nl/vraag/Cryofiel.355378 .

Welke redenen hebben landen om een visum te eisen? Is dit bedoeld om een extra controle te doen of er geen crimineel binnenkomt? Is het puur een inkomstenbron? Willen ze zeker weten dat je daar niet langer blijft dan een paar weken, omdat je anders misschien op de lokale bijstand gaat teren? Zijn er andere redenen?

Het beste antwoord

door het visumsysteem is beter te controleren hoe lang personen al in het land zijn. personen die de visumtijd overschrijden kunnen uitgezet worden. personen zonder visum zijn sowieso in overtreding en kunnen meteen aangepakt worden.

In veel landen wordt het visumsysteem daarnaast ook gebruikt als inkomstenbron. elke reiziger, ook de kortverblijvende toerist moet immers een bedrag neerleggen dat meestal al snel 25 euro is. de kosten zijn vervolgens verwaarloosbaar.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Al die dingen die je al , aangeeft . Daarbij ook het regiem vh land wil weten of er geen hun niet positief gezinde elementen binnen komen . Mensen rechten activisten , verslaggevers zonder vergunning (kost ook geld ) reportages gaan maken die het land in verlegenheid brengen (zoals pas nog India Jolanda er uit zette ivm met reportage over kind prostitutie ) .De U.S.A . Vooral veiligheid , (aan slagen ) en dat er geen illegalen het land inkomen . Maar wat al gezegd , vooral voor de kassa ! En voor de regering niet gewenste personen buiten te houden .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn diverse redenen voor landen om te kiezen voor een visumplicht (soms is dat gratis maar in diverse landen is het een behoorlijk dure aangelegenheid).

Het is soms bedoeld als extra controle. Men kan beter in de gaten houden wie er op welk moment in het land is en soms wil men ook weten welke plaatsen men bezoekt. Ook kan het een manier zijn om 'ongewenste vreemdelingen' te weren uit het land. Ongewenst zijn kan door diverse redenen, dat ligt vaak volledig aan de regelgeving in het betreffende land. Zo ben je op sommige plaatsen ongewenst als journalist, (politiek of anderszins) activist of als je bepaalde uitspraken gedaan hebt. Ook kunnen landen illegale immigratie op deze manier proberen te controleren.

Voor veel landen spelen de inkomsten overigens ook een grote rol. Door de betaling van een visum bij voorkeur in Amerikaanse Dollars te laten gebeuren (zoals in Cambodja en Laos) kan men op die manier 'harde valuta' binnenkrijgen.