Wat is precies het verschil tussen rechtsbescherming en rechtshandhaving?

Moet ik weten voor een voortgangstoets. Kan er misschien ook een duidelijk voorbeeld bij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.7K

Het beste antwoord

Rechtsbescherming:

Gebeurt veelal door rechterlijke instanties zoals de rechtbanken hoven en de Hoge Raad en eventueel het Europese Hof van Justitie. Door de mogelijk om je recht te beschermen kun je in bezwaar gaan bij het betreffende overheidsorgaan (bij een bekeuring bijvoorbeeld). En vervolgens kun je in (hoger) beroep bij de rechter om nog een poging te wagen om je recht te krijgen. Dat geldt dus zowel op bestuursrechterlijk vlak als burgerrechterlijk vlak. Je rechten die je gegeven worden via een wet kunnen zo beschermt worden door toetsing.

Rechtshandhaving:

Om het recht te handhaven moeten de wetten en rechten gehandhaafd worden. Dat gebeurt veelal door de politie, gerechtsdeurwaarders en het openbaar ministerie. Het recht moet gehandhaafd blijven en daardoor worden strafbare feiten opgespoord en uitvoering van vonnissen etc met de helpende hand van de politie. Dat houdt dus oa in het oppakken van criminelen, het bekeuren van overtreders en opleggen van aanslagen.