Waarom wil het nieuwe kabinet wegenbelasting op oldtimers?

Het kabinet-Rutte II wil de wegenbelasting-vrijstelling voor klassieke auto's opheffen. Dat plan leidt tot veel woede bij mensen die vinden dat zij een 'rijdend historisch erfgoed' op de weg houden. Een petitie op internet is al door een kleine 40.000 mensen getekend.

Waarom wil Rutte dit eigenlijk???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (7)

Omdat het een maatregel is die geld oplevert voor de schatkist, waar we dus allemaal plezier van hebben / het weer aan iets anders kunnen uitgeven.

Nu is de regel - -hoewel leuk bedacht - afwisselend een vrijbrief om een zeer oud barrel op de weg te houden voor wie geen geld heeft voor een nieuwere, en het subsidieren van de hobby van mensen die zich die paar tientjes extra voor hun 'rijdend historisch erfgoed' ook nog wel kunnen permitteren.

De slachtoffers zijn de echte liefhebbers, die wat oude modellen verzamelen, goed onderhouden en er heel incidenteel een stukje op willen rijden, maar niet zwemmen in hun geld. Die zullen nu (andere) keuzes moeten maken.

Crisis gaan we uiteindelijk allemaal voelen, en in dit geval zit de pijn in een hoek waar die niet echt de primaire levensvoorwaarden in de knel laat komen. Lullig als je er in zit, maar over de hele samenleving gezien beslist niet de meest ingrijpende, pijnlijke, dramatische maatregel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vrijstelling van wegenbelasting is ooit ingevoerd voor de reden die Marleen al geeft; De echte hobbyisten en liefhebbers die een voertuig voor vermaak hebben en er zeer sporadisch in rijden.
De laatste 30 jaar is de kwaliteit van auto's echter zo sterk verbeterd dat er talloze auto's van 25 jaar of ouder zijn die je gewoon voor dagelijks gebruik kunt gebruiken en die nauwelijks extra onderhoud vergen tov een nieuwe auto. En dit gebeurd dus ook veelvuldig. Hierdoor loopt de staat behoorlijk wat geld mis het is dus wel begrijpelijk dat deze regel wordt aangepast want hij is door de tijd ingehaald.
Het zou echter beter zijn om de vrijstelling niet helemaal op te heffen maar de belastingvrije leeftijd van voertuigen te verhogen naar bijvoorbeeld 35jaar. Zo blijft er ruimte voor liefhebbers om er voor te zorgen dat een aantal pareltjes uit het verleden op de weg blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een oldtimer verzekert, mag je maar een beperkt aantal kilometers per jaar rijden. Dus wat jij beweert over dagelijks gebruik gaat hierbij niet op. (Eigen ervaring)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, maar als je bijvoorbeeld een Mercedes-Benz 200 van 26 jaar oud verzekerd met een gewone auto verzekering (dus niet een speciale oldtimer verzekering) mag je daar gewoon onbeperkt kilometers mee rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zo zijn er nog legio voorbeelden van 'moderne' auto's van 25 jaar oud. Vooral van de Duitse en Franse merken rijden er duizenden rond in Nederland, op een gewone autoverzekering dus geen Oldtimer verzekering. Ik begrijp dus niet helemaal waar de - vandaan komt.
Tuurlijk leidt dit tot woede bij diegene die moet betalen.
Ik vind ook dat ik de economie opgang houd als ik iets koop, en toch ging de btw omhoog.
Auto's zijn inderdaad technisch na 25 jaar nog makkelijk zo goed dat ze kunnen rijden. Echter, ze vervuilen ook nog eens veel meer (dus nog extra argument). Terecht dat je dan wegenbelasting betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het geld zal niet het grootste issue zijn.
De mensen die een oldtimer in hun garage vertroetelen en er vier weekenden per jaar mee toeren zijn het probleem ook niet.

Het gaat wel om lieden die dagelijks met zo'n vervuilend amerikaans monster rondkarren zonder belasting te hoeven betalen.

Het is in dit geval nu eenmaal lastig om onderscheid te maken tussen liefhebbers en profiteurs, dus lijden de goeden onder de kwaden.

De oplossing lijkt simpel: terug naar de 60-dagen-kaart van weleer, maar dan in een iets modernere vorm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja das waar ook. Toen haddden we de 60-dagen kaart.
Het is een manier om extra geld binnen te krijgen maar het is OOK een milieumaatregel: "Belangrijkste aanleiding is dat onder de noemer ‘oldtimer’ er steeds meer vervuilende auto’s worden geimporteerd en hier regulier worden gebruikt. De laatste jaren ziet u steeds meer vervuilende oude auto’s op de weg; wij tenminste wel. En dat was natuurlijk niet de bedoeling. Erg goed dat de overheid hier iets aan gaat doen!"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de tekst van het regeerakkoord "De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen afgeschaft." Het zou het dus een milieumaatregel moeten zijn. Maar dan wel eentje waarvan ze hopen dat die 150 mln per jaar op zal brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een millieumaatregel betreft,dan moeten ze het te betalen bedrag bepalen aan de hand van uitstoot van de schadelijke gassen en niet op het gewicht v/d auto.
Grote auto's kunnen net zo schoon rijden als kleinere.
Grote gezinnen hebben soms al niet veel te besteden,maar wel de ruimte nodig in een auto.
Als je pech hebt en je hebt een kind die speciaal onderwijs nodig heeft dan heb je ook nog is een extra auto nodig om naar een speciale school toe te rijden.die zitten niet altijd om de hoek.Ook hierin heeft de overheid ons al in benadeelt en bezuinigd.dus naast je hobby is het soms noodzakelijk om met je oldtimer je kind 4x p/week naar school te brengen.vrouw werkt en heeft de auto nodig.ik zoek werk,maar zal die niet vinden omdat er verwacht word dat je eigen vervoer hebt.
Ik wil best betalen,maar dan via de vervuilende uitstoot maatstaf.Mijn oldtimer is na een paar maanden W.B. total loss als ik naar gewicht moet betalen.