Kan Koningin Beatrix na haar troonsafstand, ooit opnieuw koningin worden?

Stel dat haar zoon er een puinhoop van maakt... en/of na verloop van tijd, geen koning meer wil zijn...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K
Antoni
11 jaar geleden
Wauw, dat is een hele boeiende vraag. De toelichting vind ik niet zo gepast, maar het antwoord op de vraag of het staatsrechtelijk zou kunnen, vind ik heel interessant. De kans dat het staatshoofd moet aftreden, omdat hij er "een puinhoop van maakt", lijkt mij heel klein. In de praktijk zou het volgens mij alleen kunnen als Willem Alexander zou overlijden, Amalia nog geen 18 jaar zou zijn, en Beatrix als regent zou worden benoemd. Lijkt mij een interessant scenario. In theorie, natuurlijk! Ik verwacht overigens dat prins Constantijn, Willem Alexanders oudste broer, zal worden benoemd als regent, als Amalia nog geen 18 is, wanneer Willem Alexander overlijdt. Maar ik ben benieuwd naar de antwoorden met staatsrechtelijke onderbouwing(en).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Antoni, Ik schat in dat jij een fan van Willem Alexander bent.
Mag van mij hoor, no problem. Dank in ieder geval voor je reactie, en leuk om te horen dat je mijn vraag boeiend noemt.
Antoni
11 jaar geleden
Nou, nee, ik ben geen fan, maar ik geef hem toch wel het voordeel van de twijfel! En ik verwacht niet dat hij er een puinhoop van zal maken of er ooit zo weinig "zin" meer in heeft, dat hij troonsafstand zal doen. Het lijkt mij, dat hij daarvoor toch wel genoeg plichtsbesef zal hebben...
Antoni
11 jaar geleden
Een correctie op mijn eerste reactie: Prins Constantijn is de jongste broer van Willem Alexander, niet de oudste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien als Koningin Beatrix trouwt met een Koning of Kroonprins

Het beste antwoord

Er is een volgorde van rechthebbenden op de troon, op het koningschap, met bovenaan de persoon met het meeste recht op de troon en dan afnemend.

Koning is/wordt diegene die de meeste rechten heeft op de troon, dit recht is levenslang, tenzij van dit recht afstand wordt gedaan. Je kunt dus geen Koning(in) (staatshoofd) worden zolang er nog iemand in leven is met meer recht op de troon (hoger op de lijst) dan jij.

Tot 30 april is Beatrix degenen met het hoogste recht om Koning te zijn. Dan doet zij afstand van haar recht om koning te zijn. Eenmaal afstand gedaan van dit recht, kan zij nooit meer aanspraak maken op de troon.

Als we spreken van afstand doen van de troon dan bedoelen we afstand doen van het recht op de troon, en dat recht krijg je niet terug.
rose
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, na abdicatie kan dat niet meer. Die heeft hetzelfde gevolg als overlijden. Als Alexander aftreedt, wordt Amalia koning. Het werk wordt tot haar meerderjarigheid uitgevoerd door een regent.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet heel zeker dat Amalia nooit koning zal worden ;-)
Antoni
11 jaar geleden
Nou, volgens de Wet wel. De Wet kent de term "Koningin" namelijk niet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar Maxima wordt nu ook koningin. Dan kent de wet de term toch?
Antoni
11 jaar geleden
De term "Koningin" staat niet vermeld in de wetten van Nederland. Als het staatshoofd wordt bedoeld in de wet, staat daar de term "Koning". Máxima heeft geen staatsrechtelijke macht, zoals Beatrix die had. Máxima krijgt alleen de titel Koningin, omdat zij na de troonswissel de echtgenote is van de Koning.
Computoon
11 jaar geleden
Nee, de grondwettelijke omschrijving van het ambt is Koning. En het ambt kan worden uitgevoerd door een man (en dan spreken we van een koning) of door een vrouw (koningin) De echtgenote van de grondwettelijke Koning noemen we wel koning maar de echtgenoot van de vrouwelijke grondwettelijke Koning noemen we geen koning, om misverstanden te voorkomen.
Computoon
11 jaar geleden
moet zijn
echtgenote noemen we wel koningin
De Grondwet bepaalt dat de lijn van troonopvolging is voorbehouden aan bloedverwanten van de Koning tot in de derde graad. Vanaf het moment dat de Prins van Oranje Koning is geworden begint de lijn van de troonsopvolging bij zijn kinderen: de Prinses van Oranje, Prinses Alexia, Prinses Ariane. Daarna zijn Prins Constantijn, diens kinderen en tot slot Prinses Margriet de mogelijke troonopvolgers.

Aangezien Prinses Beatrix niet is opgenomen in deze officiële rij, blijkt dat de formele afstand die zij van de troon doet onherroepelijk is. Als de Koning zou overlijden, maar zijn moeder die afstand deed nog leeft, dan kan de moeder niet opnieuw Koningin worden.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee dat kan niet omdat als er een nieuwe koning/koniging komt kan koniging beatrix niet meer want anders moet de andere koning/koniging wegaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me een prima antwoord, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord.
Helemaal zoals het in onze grondwet staat.
Na haar overlijden zal weer 'Koningin Beatrix' heten, maar de functie (als ze nog leeft, uiteraard) kan ze niet opnieuw uitoefenen tenzij de wet aangepast wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huidige koningin zal na troonsafstand dan de titel prinses krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hajete: er staat na OVERLIJDEN. dat klopt, het is namelijk ook koningin Juliana.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag gaat m.i. over de levende persoon Beatrix of zij na troonsafstand de functie van koningin kan herkrijgen.
Als Beatrix overleden is kan zij niet de functie van koningin en staatshoofd krijgen.
De aanduiding is niet voor niets: De Koning is dood, leve de koning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ze kan geen koningin (functie) worden, maar ze zal (na overlijden) wel zo genoemd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ze kan dan geen koningin meer worden. En dat is de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hajete: klopt, en dat heb ik nu al twee keer gezegd, dus wat bedoel je?
Nee, koningin Beatrix zal nooit meer koningin kunnen worden. In de troonopvolging 'systeem' kan je zien wie de volgende troonopvolger dan zal zijn.

Wanneer Willem alexander aftreed (of dood gaat?) dan gaat de troon naar Prinses Catharina Amalia wanneer dat die kan gaat het na nummer 3, 4, 5, Ect...

Hier nog even goede uitleg:

1.
Als de Koning dood is, wordt zijn oudste kind Koning.
2.
Als het oudste kind van de Koning dood is, wordt zijn oudste kind Koning. Dat is dus het kleinkind van de overleden Koning.
3.
Als dat kleinkind ook dood is, wordt zijn oudste kind Koning. Dat is dus het achterkleinkind van de overleden Koning.
4.
Als het oudste kind van de Koning dood is en zelf geen kinderen heeft, wordt het op-één-na-oudste kind Koning. Daarna komen zijn kinderen en de kinderen van zijn kinderen.
5.
Als de overleden Koning geen kinderen heeft, wordt zijn oudste broer of zus Koning. Daarna komen de kinderen van die broer of zus.
6.
Als de overleden Koning geen broers of zussen heeft, wordt het oudste kind van zijn opa en oma Koning. Daarna komen de andere kinderen van zijn opa en oma.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus zo als je ziet kan de beatrix niet meer koningin worden.