Als de (rijks)overheid democratisch zou besluiten dat er elke vrijdag een aantal maagden moeten worden geofferd, moeten we hier dan aan meewerken?

Met andere woorden hoe ver reikt de macht van de overheid? Zou ze dit soort belachelijke beslissingen straffeloos kunnen nemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) LOL zieneres
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verdorie, had ik vrijdag getypt, ik bedoelde natuurlijk woensdag, sorry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar even serieus, maakt het voor de strekking van de vraag veel uit?

Het beste antwoord

Als een overheid zoiets zou besluiten is het geen democratie maar dictatuur! Welk democratisch volk zou zoiets zover laten komen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Huh? Je moet NOOIT meewerken aan moord.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou een wettig bevel van een ambtenaar in functie kan al een strafuitsluitingsgrond zijn, dus er zijn zeker wijzigingen nodig in de wetgeving, maar zo'n heel grote gedachtensprong is het nu ook weer niet. Ik had ook kunnen vragen: "Als Den Haag besluit om de doodstraf in te voeren voor winkeldiefstal moeten we dat dan accepteren?" het ging mij erom om na te gaan of zoiets mogelijk is in een democratie, men heeft tenslotte nogal wat te zeggen in Den Haag, mits men creatief is tenminste.
AWM
14 jaar geleden
Nee, in een democratie is dat onmogelijk. Wel in een dictatuur, voorbeelden legio. Maar als je daar aan meewerkt word je vanzelf een oorlogsmisdadiger. Als de dictatuur verdreven is. En terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom is het onmogelijk, de meerderheid beslist toch?
AWM
14 jaar geleden
Ik blijf volhouden dat dat niet kan in een democratie. Het is dan ook zonder precedent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien begrijpen wel elkaar verkeerd, misschien omschrijf ik het verkeerd. Maar waar liggen de grenzen voor het bedenken van nieuwe regels / weten, dan wel het terughalen van oude gebruiken dan precies in verankerd?
AWM
14 jaar geleden
Alles moet getoetst worden aan de grondwet.
Nu worden er ook soldaten geofferd om bij de G20 aan te kunnen schuiven, dus dat met die maagden moet ook kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verschil is dat die soldaten weten dat zij onderdeel zijn van het spel politiek en er dus bewust voor kiezen, die maagden kiezen er alleen voor als ze maagd blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp je reactie, maar ik betwijfel of soldaten doorhebben dat ze gemanipuleerd worden, zelfs de meeste stemgerechtigden hebben dat niet door.
Nee. In de eerste plaats heeft elk individu de morele plicht niet aan dat soort praktijken mee te werken. Verder mag een dergelijk besluit mag niet door de overheid genomen worden. Het druist rechtstreeks in tegen het Handvest voor de Grondrechten van de Europese Unie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het democratisch besloten is, is er wettelijk niets tegen te zeggen. Wat niet wil zeggen dat je normen en waarden aan de kant moet schuiven. Bij een democtatisch besluit als dit horen alle alarmbellen te gaan rinkelen, en het gezond verstand te zegevieren. Als individu hoef je hier niet aan mee te werken. Integendeel: op het moment dat de democratie deze kant opgaat, hoop ik dat het gezond verstand bij velen de kop opsteekt en men massaal tegen de regering opstaat. Democratisch gekozen betekent niet gevolmachtigd tot moord.
Leve de revolutie! Liberté, égalité, fraternité...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we bij het begin beginnen zouden we kunnen stellen dat wanneer de (rijks)overheid democratisch besluit dat we elke vrijdag (of woensdag) 'n aantal maagden moeten offerden een meerderheid van de bevolking erachter staat. Tenslotte is de overheid democratisch gekozen.
Wanneer een (rijks)overheid iets besluit en het wettelijk verplicht MOET je het wel doen. Anders hou je je niet aan de wet en heeft het vermoedelijk gevolgen.
Wanneer ze het verplichten en een meerderheid van de bevolking is wèl tegen kan je twee dingen doen. Je gewoon 'overgeven' en het gewoon doen. Of een revolutie beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou dan zijn ‘Befehl ist Befehl’. Dat is wel een beetje de realiteit, en bij proefjes blijkt ook dat mensen heel ver daarin mee gaan en dat er weinig specifieks is in de Hitler Duitsland tijd.

De vraag is og het betere deel van de bevolking op korte termijn een de maaatregelelen onwettig kan laten verklaren door toetsing aan hogere wetten.
En als dat niet helpt op tijd een tegenrevolutie kan organiseren.

Leve de revolutie…..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gekozen voorbeeld klinkt momenteel erg onwaarschijnlijk, maar de geschiedenis laat herhaaldelijk zien dat democratie kan ontaarden in een verschrikkelijke dictatuur van de meerderheid, die de minderheid onderdrukt of zelfs uitroeit of uit laat roeien.

Het probleem met het democratische stelsel dat wij kennen is dat de helft plus 1 bepaald wat er met iedereen gebeurd en wat de rest wil is dan niet meer relevant.

Je ziet dit soort voorbeelden vaker in landen waar verschillende bevolkingsgroepen tegenover elkaar staan, maar ook Nazi-Duitsland had ooit een democratisch gekozen regering, met een democratisch aangestelde leider, genaamd Adolf Hitler, die de rechten van Joodse en andere minderheden aan zijn laarzen lapte.

Een democratisch gekozen regering is niet per definitie een waarborg tegen misbruik door die regering. Juist het volk kan makkelijk worden opgejut tot lynchpartijen.

Als grondrechten van mensen geweld wordt aangedaan, dan moet ook in een democratie worden ingegrepen door anderen.