Hoe kom ik er achter wat de Stasi over mij in de archieven heeft?

In 1988 was ik in de DDR. Ik weet dat diverse mensen in mijn reisgroep bespioneerd zijn. Ik neem dus aan dat ik ook op de korrel ben genomen. Hoe kan ik inzage krijgen? Moet ik ervoor naar Berlijn of kan het ook online? Kan ik er achter komen of er uberhaupt iets over mij is vastgelegd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Of er toen een dossier van je gemaakt is is niet met zekerheid te zeggen. Veelal werden groepen toeristen alleen in de gaten gehouden en werd er niet veel over ze genoteerd (vaak alleen persoon xxx heeft de DDR bezocht van yyy tot zzz en is in de plaatsen bbb geweest en heeft fff bezocht). Anders is dat met mensen die veel op bezoek kwamen bij inwoners van de DDR; die zouden inwoners immers Fluchtfähig kunnen maken (en Republikflucht was een zwaar misdrijf).

Als je wil weten of er een dossier van je bestaat kun je contact opnemen met de BStU (Der Bundesbeauftragte für die Unterlagen des Staatssicherheitsdienstes der ehemaligen Deutschen Democratischen Republiek). Dat doe je door op de site het aanvraagformulier te downloaden, in te vullen en met een kopie van een legitimatiebewijs op te sturen.

In principe moet je als je verzoek is ingewilligd (en er een dossier over je is) naar Berlijn om het in te zien. Alleen als je niet naar Berlijn kunt om gezondheidsredenen of bijzondere omstandigheden kan men een kopie van het dossier naar je opsturen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ben benieuwd of er nog kosten zijn verbonden aan het laten opsturen van een kopie van zo'n dossier. Lijkt mij wel van belang voor de vraagsteller. Weet je dat misschien ook, Gilles111?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, er zijn kosten aan verbonden. Alle kosten zijn hier terug te lezen: http://www.bstu.bund.de/DE/Akteneinsicht/GebuehrenUndAuslagen/Kostenordnung/kostenordnung_node.html en
http://www.bstu.bund.de/DE/Akteneinsicht/GebuehrenUndAuslagen/GebuehrenUndAuslagenVerzeichnis/gebuehren-auslagen-verzeichnis_node.html Als je als bespioneerde een dossier over je zelf wil inzien dan is dat gratis (op voorwaarde dat je een aanvraagformulier hebt op gestuurd en een afspraak hebt gemaakt). Als je een kopie van je dossier wil hebben dan betaal je €5,11 basiskosten, €0,03 per A4, €0,05 per A3 en €0,08 per pagina die op film staat. Overigens zijn er ook andere depots van de BStU in Duitsland waar je gratis je dossier kunt inzien: http://www.bstu.bund.de/DE/InDerRegion/_node.html Deze liggen wel allemaal in de voormalige DDR.